Manager-lehden mukaan jopa 20 000 ID.3-täyssähköautoa tulee valmistumaan tuotantolinjalta keskeneräisenä. Mikä tekee tilanteesta sitäkin ikävämmän, tilanteen korjaava ohjelmistopäivitys joudutaan tekemään kyseisiin autoihin manuaalisesti.
Ohjelmistoarkkitehtuuriltaan keskeneräisiä (mutta muuten valmiita) täyssähkövolkkareita tullaan seisottamaan erikseen vuoratuilla pysäköintialueilla, kunnes VW:n liikkuva IT-tiimi saa käsiinsä toimivan ohjelmistoversion ja kykenee aloittamaan harvinaisen työlään kenttäoperaation. Tämän ajatellaan tapahtuvaksi jossakin vaiheessa ensi kevättä.
Ensimmäiseen 20 000 autoon käyttöjärjestelmä joudutaan päivittämään manuaalisesti
Ensimmäiseen 20 000 autoon käyttöjärjestelmä joudutaan päivittämään manuaalisesti. Tämän jälkeen sama homma hoituu langattomasti, eli toisin sanoen etänä. Saksalaislähde kuvailee ID.3:n ohjelmistokehitykseen liittyvää ongelmaa ”valtavan suureksi”. Sitä ei paljasteta, että mitä se tarkemmin sanottuna tarkoittaa.
Tilanne on ikävä autojätille etenkin sen takia, että täyssähköisellä ID.3:lla on ollut iso rooli päästöskandaalin jälkeisen imagovaurion sekä sitä seuranneen luottamuspulan korjaamisessa. Sen lisäksi VW:n suuntaan kohdistuu painetta tulevien asiakkaiden suunnalta, jotka ovat jo ehtineet varata oman ID.3-täyssähköautonsa. Auto sai melkoisen lentävän lähdön viime toukokuussa, nimittäin ensimmäinen 10 000 varausta ennätti tulla täyteen alle vuorokaudessa.