Kirjoita hakeaksesi

video-img

Ruotsissa ei tulla myymään bensa- tai dieselautoja vuoden 2030 jälkeen

Jaa

Ruotsin pääministeri Stefan Löfvenin vahvistamana nykyiseen hallitussuunnitelmaan sisältyy uusien bensa- tai dieselautojen myynnin kieltäminen vuoden 2030 jälkeen. Päätös on herättänyt ristiriitaisia tunteita puolesta ja vastaan.

Ruotsi seuraamassa Norjan jalanjälkiä

Päätöksen puolestapuhujiin lukeutuu etunenässä Ruotsin Miljöpartiet (suomeksi Ympäristöpuolue Vihreät), eikä muun muassa pääministerilläkään ole sen suhteen ongelmaa. Löfvenin mukaan päätös on osa Ruotsin suunnitelmaa saavuttaa ne tavoitteet, mitkä asetettiin Pariisin ilmastosopimuksessa. Ruotsi seuraa päätöksellä samalla Norjan esimerkkiä, mikä maa tulee kieltämään uusien bensa- tai dieselautojen myynnin 2025 vuodesta lähtien. Toisin sanoen uudet bensa- ja dieselautot tulevat häviämään Norjasta ensimmäisenä koko maailmasta (mikä on muun muassa saanut Teslan ykkösmiehen Elon Muskin ylistämään Norjaa Twitterissä enemmän kuin kerran).

Kovimmillaan Ruotsissa on ajettu politiikkaa mikä kieltäisi bensan ja dieselin myynnin kokonaisuudessaan vuodesta 2030 lähtien

Kovimmillaan Ruotsissa on ajettu politiikkaa mikä kieltäisi bensan ja dieselin myynnin kokonaisuudessaan vuodesta 2030 lähtien. Ruotsin vihreä puolue on luonnollisesti ehdotuksen takana, mutta kaikki eivät ole yhtä innokkaita siirtymään täyssähköisiin ajoneuvoihin samalla vauhdilla. Monet asiantuntijat ajattelevat sen olevan täysin mahdotonta poliittisesti, taloudellisesti tai edes käytännön kannalta. Muun muassa akkuvalmistajat muodostavat ison pullonkaulan: litiumakkujen valmistamisessa tarvitaan keskeisenä raaka-aineena kobolttia, eikä maailman koboltin tuotanto ole tällä hetkellä sellaisella tasolla, että näin radikaaleihin muutoksiin kyettäisiin kohtuukustannuksilla vihreiden esittämällä aikataululla.

Suomen tavoitteet maltillisemmat

Suomi on toistaiseksi ajanut maltillisempaa politiikkaa. Uusien bensa- ja dieselautojen myynti nykyisellään suunnitellaan kiellettäväksi vuodesta 2035 lähtien, ja ehdotuksena on fossiilisten liikennepolttoaineiden myynnin lopettaminen vuodesta 2045 alkaen. Se ei toisaalta tapahtuisi kertaheitolla, vaan liikennöitsijöitä motivoitaisiin muutoksiin esim. rajuilla hintakiristyksillä ennen lopullista tapahtumaa.

 

Tägit

Saatat pitää myös näistä

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *