Kirjoita hakeaksesi

video-img

Sähköauton lataamisen hinta verrattuna bensa-auton ajokustannuksiin

Jaa

Bensan- ja dieselin hinnat näkee helposti huoltoasemien hintapylväistä, mutta sähkön kokonaishinta on monille vaikeammin hahmotettava asia. Sähkön hinnat ovat myös viime vuosina jonkin vuosina kasvaneet, mutta hyvä uutinen on se, että sähköautoilu voi siitä huolimatta tulla jopa neljä kertaa bensa-autoilua halvemmaksi.

Sähkön hinta Suomessa

Sähkönkulutus sataa kilometriä kohden (vertailussa Audi e-tron, Jaguar I PACE, Hyundai Kona Electric ja Tesla Model X Long Range)

sähköautot katumaasturit

 

  • Audi e-tron: 15,6 – 31,0 kWh/100km
  • Jaguar I PACE: 15,3 – 31,4 kWh/100km
  • Hyundai Kona Electric 10,8 -22,9 kWh/100km
  • Tesla Model X Long Range 14,8 – 29,2 kWh/100km

 

EV-database; todelliset olosuhteet

Nopea hintavertailu: sähkö vs bensa

 

Kuten taulukosta näkyy, oletuslukemilla sähköauton polttoainekustannukset ovat 3-4 kertaa bensa-auton polttoainekustannuksia halvempia. Kuten alla osoitamme, 20 kWh:n kulutus sataa kilometriä kohden on vieläpä melko runsas lukema (SUV-luokan ajoneuvoille tyypillinen), joten kevyemmällä ja vähemmän tehokkaalla sähköautolla 100 kilometriä matkustaa edelleen alle kolmellakin eurolla – ja mahdollisesti jopa reilusti alle kolmella eurolla – nimittäin Suomessa on edelleen tiettyjä palveluntarjoajia, jotka antavat asiakkaiden ladata sähköautonsa ilmaiseksi esimerkiksi ruokaostoksia tehdessä.

Oletuslukemilla sähköauton polttoainekustannukset ovat 3-4 kertaa bensa-auton polttoainekustannuksia halvempia

Sähköauton lataamisen hintaan vaikuttavia tekijöitä

Ajotapa ja olosuhteet: Monet autonvalmistajat ilmoittavat virallisen sähkönkulutuksen kahtena arvona: TEL (Test Energy Low) ja TEH (Test Energy High). Painavammalla kaasujalalla sähköä saa siis tuhlattua siinä missä toinen tyhjentää bensatankkiaan polttomoottoriautolla kaahaillessaan. Lisäksi on käytännön näyttöä siitä, että talvipakkanen lisää jonkin verran sähkönkulutukseen. Autojen väleillä on yksilöllisiä eroja, mitä selittää mm. erilaiset akustoratkaisut.

Missä autoa ladataan: kustannusten muodostumiseen vaikuttaa oleellisesti se, missä autoa ladataan. Tavallisesti sähköauto ladataan täyteen kotona yön aikana, jolloin julkisia latauspisteitä ei välittämättä tarvitse ollenkaan hyödyntää. Asia riippuu tietenkin päivittäisten ajomatkojen pituudesta. Mikäli ilmaisia julkisia sähköauton latauspisteitä ei ole saatavilla, kotilataaminen on todennäköisesti halvempaa. Tällöin ajamisen kustannuksen näkyvät luonnollisesti sähkölaskussa.

Auton akun koko: sähköauton täyteen lataamisen hinta voidaan laskea yksinkertaisesti akuston koon ja sähkön hinnan tulona. Esimerkiksi 95 kWh:n akustolla varustetun Tesla Model X:n täyteen lataaminen maksaa alle 15 euroa, mikäli oletetaan sähkön hinnaksi 0,15 senttiä kilowattitunnilta (95 kWh * 0,15 €/kWh = 14,25 €).

Sähkön hinta: sähkön hinnan muodostumisen keskeisiä tekijöitä ovat myynti-, siirto- ja verokustannukset. Sähköautoa hankkiessa kannattaa siis luonnollisesti tarkistaa oma sähkösopimus ja ottaa selvää mikäli nykyinen sopimus on paras mahdollinen.

Julkisen palveluntarjoajan hinnoittelu: hinnoittelusta vastaa latauspisteen omistaja, joten lataamisen hinta voi julkisella puolella vaihdella. Hinta perustuu yleensä joko kertamaksuun, minuuttipohjaiseen tai kilowattituntipohjaiseen hinnoitteluun. Hintoja voi selvitellä vaikka palveluntarjoajan nettisivuilta (näkyvät myös latauspisteillä). Esimerkkihinta voisi olla vaikka 0,15 € /kWh sekä palvelumaksua 2 € / tunti.

Tilanne Suomessa verrattuna muuhun Eurooppaan

Kuten alla olevasta taulukosta näkyy, Suomessa on vielä kohtalaisen hyvä tilanne verrattuna esimerkiksi tanskalaisten sähkölaskuihin.

 

 

Tilastokeskus

Eurostat

Tägit

Saatat pitää myös näistä

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *