Kirjoita hakeaksesi

video-img

Näin säästät sähköautosi ikää ja kuntoa

Jaa

Sähköautoilla on monta hyvää puolta verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin, mutta nekään eivät säästy kaikelta kulumiselta. Turhilta kustannuseriltä huoltotöiden muodossa voi kuitenkin välttyä. Tässä artikkelissa käydään läpi muutamia perusasioita, joita jokaisen sähköauton omistajan on hyvä ymmärtää omasta autostaan (taikka sähköautoa harkitsevan ymmärtää tulevasta autostaan).

Paino

Tosiasia on, että sähköautot painavat. On mielenkiintoista nähdä miten paljon tulevaisuuden teknologia luo parannusta tähän asiaan. Etekin niin sanottu solid state -teknologia on vaikuttanut äärimmäisen lupaavalta ratkaisulta, eikä se edes ole enää tieteisfantasiaa vaan nähty jopa käytössä muutamissa autoissa kuten esim. Audin PB 18 -konseptissa. (Mikäli aihe kiinnostaa enemmän, lue vaikka tämä artikkeli työryhmästä mikä pyrkii liikuttamaan sähkövarausta polymeerimateriaalissa!) Toisaalta on mahdotonta sanoa, millä aikavälillä SS-patterit nähdään massamarkkinoilla eli toisin sanoen sähköautot tulevat liikkumaan hyvin pitkään perinteisten litiumakkujen voimalla. Onko se sitten todellinen ongelma? Ei oikeastaan, ja tietyissä olosuhteissa siitä voi olla jopa hyötyä. Talvisaikaan moni kuljettaja voi olla esimerkiksi tyytyväinen siihen että renkailla on enemmän pitoa. Ylimääräisessä painossa eli pidossa on myös osittain selitys sille, minkä takia sähköautot ampuvat niin ärhäkkäästi liikkeelle täydestä pysähdyksestä. Toisaalta etenkin jarruille painosta voi olla rasitusta. Tämä kannattaa huomioida ajotyylissä, mikäli jarruosia haluaa säästää. Sanomattakin selvää, että tavallista painavalla autolla aggressiivinen ajotyyli kostautuu tiheämpänä jarrujen huoltotarpeena.

Viilennys ja moottori

Sähköautojen äärimmäisenä etuna polttomoottoriautoihin on sen voimanlähteen laatu: sähkömoottori on runsaasti polttomoottoria yksinkertaisempi kapistus, mikä tarkoittaa ennen kaikkea pidempää ikää. Et ole vielä vakuuttunut? Mieti hetki vaikka sitä kuinka paljon vähemmän kuluvia osia sähkömoottorissa on yhdistettynä siihen faktaan, ettei sähkömoottorin sisällä tapahdu satoja tai tuhansia räjähdyksiä minuutissa kuten polttomoottorin sisällä. Sähkömoottoria ei näin ollen tarvitse myös viilentää samalla tapaa kuin jälkimmäistä moottoria. Toisaalta sähköautojen patterialusta on eri tarina. Se vaatii sitä enemmän aktiivista viilennystä mitä korkeatehoisemmasta autosta puhutaan. Viilennys tapahtuu tavallisesti asianmukaisella nesteellä, mikä vaatii ajoittaisen vaihdon. Kannattaa siis ottaa selvää ennen sähköauton hankkimista, minkälaisen suosituksen autonvalmistaja antaa sille mallille mistä olet kiinnostunut.

Patterialusta

Palataan puhumaan hetkeksi aikaa vielä patterialustasta. Markkinoilla on jo hyvin erisuuruisia patterialustoja muutamasta kymmenestä kilowattitunnista (esim. VW e-GOLF vajaa 40 kWh) sataan kilowattituntiin (esim. Teslan kalleimmissa malleissa 100 kWh). Patterialustat muodostavat suurimman osan auton hinnasta, joten tässä on myös selitys sille, minkä takia automallien hinnat kasvavat runsaasti sitä mukaa miten paljon ajomatkaa ne yhdellä latauksella lupaavat. Patterit ovat nykyään onneksi hyvin pitkäikäisiä ja kestäviä, joten suurta huolta niiden kulumisesta ei tarvitse kantaa. Toisaalta patterit eivät ole ikuisia, mikä näkyy kapasiteettidegeneraationa. Esim. Teslan suhteen nyrkkisäännöksi on muodostunut noin 10 prosentin degeneraatio 250 tuhannen kilometrin kohdalla. Eri autovalmistajien akuissa on jonkin verran eroa tämän asian suhteen, joten jos joku haluaa varmuudella pisimpään täyttä kapasiteettia ylläpitävän tuotteen, kannattaa tähänkin aiheeseen kuluttaa hieman aikaa taustatyön muodossa.

 

Audi e-tron kovassa käytössä Dubaissa.

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *