Kirjoita hakeaksesi

video-img

Kumpi on parempi hankinta: hybridi vai sähköauto?

Jaa

Tässä on kenties tämän hetken kuumin kysymys monien autonhankkijoiden mielessä, jotka haluavat ottaa askeleen eteenpäin perinteisistä polttomoottoriautoista. Sähköautojen kentällä on valinnanvaraa sen suhteen, miten pitkälle tietty ajoneuvo on sähköistetty.

plugin hybrid vai sähköauto

Hybridiauto

Hybridiautossa on kaksi eri voimanlähdettä. Tässä jutussa keskitymme autoihin, joissa perinteisen polttomoottorin (bensa tai diesel) lisäksi on sähkömoottori. Osa hybrideistä on ei-ladattavia, kuten useammat Toyotan hybridimallit. Latausmahdollisuudella varustetuista hybrideistä puhutaan tavallisesti ”plug-in hybrideinä” eli pistokehybrideinä. Plug-in hybrideille on tyypillistä ”isommat” akut, mikä tarkoittaa pidempää ajokantavuutta pelkän sähkön voimalla.

Isommat-sana lainausmerkeissä siitä syystä, että täyssähköautojen akkuihin verrattuna ne jäävät kohtalaisen pieniksi, eli käytännössä puhutaan noin 10-15 kWh:n akuista, joiden täyssähköinen ajokantavuus (edeltävästi täyteen ladattuna) rajoittuu tavallisesti noin viiteenkymmeneen kilometriin. Suosittuihin hybrideihin lukeutuu muun muassa Mitsubishi Outlander PHEV, Hyundai Ioniq ja Kia Niron hybridiversio (Kia Nirosta löytyy myös täyssähköversio).

 

Audi Q7 esimerkkinä hybridiauton voimansiirrosta

Hybridien hyviä puolia

Hybridi tulee halvemmaksi

Monelle hybridiauton valinnan perusteeksi riittää, että se tulee perinteistä polttomoottoriautoa halvemmaksi useammalla kuin yhdellä tavalla. Ensinkin polttoainekustannukset vähenevät (parhaimmillaan jopa merkittävästi) sen ansiosta, että jopa suhteellisen pienelläkin akulla ja sähkömoottorilla varustettu hybridi kykenee keventämään bensankulutusta sen verran, että sillä on vaikutus tankkauskustannuksiin. Tämä korostuu myös siinä tapauksessa, että autoa käytetään pääosin kaupunkiajoon. Polttomoottoriauton kulutus on aina runsaampaa kaupunkiajossa verrattuna maantieajoon, joten hybridien edut tulevat korostetusti esiin, kun ajoneuvo voi painottaa sähkönkulutusta esimerkiksi kaupunkien keskustoissa sekä ruuhkatilanteissa.

Veroedut ja latausaika

Pienemmän kulutuksen lisäksi hybridiautojen verotus on kevyempää, mikä tietää lisäsäästöjä. Nyrkkisääntönä on, että tämä korostuu sitä mukaan kuin liikutaan uusien autojen hintaluokissa ylöspäin. Plug-in hybridit eli pistokehybridit luonnollisesti lataa myös täyteen nopeammin verrattuna täyssähköautoihin, joiden akkujen koot ovat helposti kolmesta neljään kertaan suuremmat (premium-luokan malleissa sitäkin enemmän).

 

Hybridien huonoja puolia

Hybridi on kaksi maailmaa samassa paketissa

Monille (lue: etenkin insinöörit) hybridiautot ovat välttämätön paha – tai pahimmillaan kirosana – sen takia, että loppujen lopuksi autot ovat parhaimmillaankin kompromissiratkaisuja. Tällä tarkoitetaan siis kahden eri teknologian sovittamista yhden katon alle, eli saman ajoneuvon runkoon. Etenkin polttomoottorit ovat edelleen isokokoisia sekä raskaita, toisin sanoen niitä ei ole helppo piilottaa ihan joka nurkkaan. Polttomoottori tulee edelleen myös pakettiratkaisuna jäähdytyslaitteistosta ja pakoputkistosta lähtien. Kaikki se vaatii lisää tilaa, mikä yleensä tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että akkumoduulien määrä jää vähäiseksi.

Mittasuhteet tulevat vastaan

Mikäli sähkömoottori sijoitetaan auton eteen polttomoottorin läheisyyteen (tavallista), auton kokonaispaino on haasteellisempaa jakaa tasaisesti akseleille. Auton alustasta ei kyetä tekemään samassa määrin jäykkää verrattuna täyssähköautojen puolelle, missä tyypillinen ratkaisu on sijoittaa akusto tasaisesti etu- ja taka-akseleiden välille. Ratkaisuna kompromissitilanteen muodostamiin haasteisiin ei ainakaan tule olemaan se, että autojen mittasuhteita venytettäisiin entisestään. SUV-luokan kookkaimmat ajoneuvot edustavat melko hyvin sitä standardia, kuinka paljon sähköautoteknologiaa kyetään mahduttamaan polttomoottoriteknologian rinnalle. Monille on tämän takia selvää, että hybridit palvelevat ennen kaikkea suurta yleisöä tarjoilemalla portaittaisen hypyn sähköautojen maailmaan.

SUV-luokan kookkaimmat ajoneuvot edustavat melko hyvin sitä standardia, kuinka paljon sähköautoteknologiaa kyetään mahduttamaan polttomoottoriteknologian rinnalle

Sähköautojen kehittäminen kiinnostaa enemmän

Täyssähköautojen kiihtyvä suosio tulee tarkoittamaan, että isot autovalmistajat suuntaavat resurssejaan kasvavassa määrin varsinaisten sähköautojen teknologiseen kehitykseen. Hybridit jäävät samaa vauhtia paitsioon, eli autolinjan kehitys hidastuu ja kenties (lue: loppujen lopuksi varmuudella vähintään länsimaissa) kuolee pois kokonaan. Viimeisenä kannattaa huomioida sekin, että Suomessa poliitikot ajavat tällä hetkellä virheän linjan politiikkaa. Täyssähköautojen edut säästöpuolella tulevat korostumaan jopa hybrideihin verrattuna samaa vauhtia kuin liikennepolitiikkaa bensa- ja dieselautojen suhteen kiristetään muun muassa verotusta kiristämällä sekä polttoaineiden hintaa nostamalla. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että käytettyjen autojen markkinoilla suhteellisessa hinnassa tullaan näkemään ripeämpi tiputus hybridien puolella verrattuna varsinaisiin sähköautoihin. Pitkän linjan säästöjä tavoitteleva autoilija ottaa senkin asian huomioon.

 

TOYOTA AURIS HYBRID 2019Toyota Auris lukeutuu Suomen myydyimpiin hybridiautoihin

Sähköauto

Sähköauto-termin käytössä on nykyisellään vielä epäselvyyttä. Osalle se tarkoittaa kaikkia ajoneuvoja joissa on sähkömoottori (toisin sanoen määritelmään sisältyen hybridit), toisille taas ajoneuvoa minkä ainut voimanlähde on sähkömoottori (täyssähköautot). Me olemme sillä kannalla, että kaikista selkeintä on vakiinnuttaa sähköauto-termi tarkoittamaan pelkällä sähköllä kulkevia ajoneuvoja. Tässä ja muissa jutuissa käytämme siis ”sähköauto” ja ”täyssähköauto” -termejä synonyymien kaltaisesti. Välillä kyseisiä ajoneuvoja kutsutaan myös ”puhtaiksi sähköautoiksi”.

Sellaisia yhtiöitä on jo olemassa runsaasti, jotka keskittyvät yksinomaan sähköautojen tuotantoon. Niiden joukosta Elon Muskin tähdittämä Tesla nousee edelleen suvereeniksi ykköseksi, vaikka monet kilpailijat työskentelevät täysillä päihittääkseen amerikkalaisen johtotähden. Pelkästään sähköautoihin keskittyviin kärkikilpailijoihin lukeutuu tällä hetkellä yhtiöitä kuten Faraday Future, Lucid, Byton, NIO ja Volvon alainen Polestar.

 

Audi E-tron esimerkkinä sähköauton voimansiirrosta

Sähköautojen hyviä puolia

Sähköautojen päästöt ovat olemattomat mahdollistaen täydet veroedut

Polttoainekustannuksia sähköautoilla ei ole, mikä luonnollisesti on massiivinen etu verrattuna ajoneuvoihin, mitkä kulkevat kokonaan tai osittain fossiilisilla polttoaineilla (lue: diesel ja bensa). Perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuna pelkällä sähköllä ajaminen tulee tällä hetkellä jopa 3-4 kertaa halvemmaksi. Hybridiautoihin verrattuna säästöt ovat tietenkin pienemmät, mutteivät edelleenkään olemattomat. Siitä emme tietenkään pidä, että sähköhinnat ovat viime vuosina nousseet, mutta niin on bensan hintakin, minkä on spekuloitu nousevan tulevaisuudessa entistä enemmän öljymaiden tilanteen takia. Taloudelliseen etuun johtaa myös sähköautoihin liittyvät verohelpotukset sekä mahdollisuudet hyödyntää ilmaisia sähköautojen latauspisteitä.

Sähköautot ovat onnistuneet jo jättämään polttomoottoriautot suorituskyvyn suhteen jälkeensä, ja tulevaisuudessa ero tulee vain kasvamaan

Sähköautot ovat onnistuneet jo jättämään polttomoottoriautot suorituskyvyn suhteen jälkeensä, ja tulevaisuudessa ero tulee vain kasvamaan. Ymmärrämme kyllä sen, että tämä fakta tekee monille perinteisten autojen ystäville kipeää. Tuntuu täysin järjettömältä, että jonkin V8-moottorilla varustetun tuplaturbotetun hirmun jättää jälkeensä tavallisen näköinen sedan, mutta niitä videoita on jo internet pullollaan, missä Model S (tai jopa Model 3) Teslojen kuljettajat katselevat parhaimmillaan (tai kenties pahimmillaan) Lamborghinien ja Ferrareiden etuvaloja taustapeleistään.

Toisen sukupolven Tesla Roadster kiihtyy nollasta sataan nopeammin kuin F1-auto, ja Rimac C_Two sekä Pininfarina Battista -sähkösuperautoissa on lähes 2000 hevosvoimaa. On täysin pöyristyttävä ajatus, että jokin (täysjärkinen) insinööri yrittäisi ahtaa neljä eri polttomoottoria samaan urheiluautoon. Sähköautojen kentällä se on täysin mahdollista. Sähkömoottorit ovat myös osoittautuneet täysin ylivoimaiseksi vääntömomenttipelissä.

Sähköautoilla ajaminen on mielekkäämpää

Sähköautot ovat hiljaisia! Sen merkitystä ei pysty tajuamaan ennen kuin asian on itse kokenut. Toki se meitäkin edelleen hymyilyttää kun joku revittelee vieressä vaikkapa sitä upouutta Ferrariaan, mutta päivittäisessä arkiajossa tai esimerkiksi pitkällä työmatkalla täysin hiljainen auto lisää yllättävän paljon mielekkyyttä matkantekoon. Lisäksi sellainenkin kuljettaja hyötyy sähköautosta joka ei halua istua ratin takana täydessä hiljaisuudessa. Sanomattakin selvää, että vaikkapa musiikin taikka äänikirjojen kuunteleminen on paljon mielekkäämpää ilman moottoriääniä taustalla.

Sähköautojen kentällä potentiaalia teknologiselle kehitykselle on suunnattomasti enemmän kuin polttomoottoriautojen kentälle, mikä ollaan puskettu käytännössä äärirajoille

Teknologinen kehitys etenee isolla vauhdilla

Sähköautojen kentällä potentiaalia teknologiselle kehitykselle on suunnattomasti enemmän kuin polttomoottoriautojen kentälle, mikä ollaan puskettu käytännössä äärirajoille. Viime kädessä autovalmistajien siirtymisen sähköön voi tulkita merkkinä siitä, että se on väistämätön tapahtuma pitkäaikaisen kehityksen jatkumiselle. Edellisessä kappaleessa todettiin, että sähköautot tulevat jyräämään perinteiset autot suorituskykypuolella. Sähköautoilla on potentiaalia mennä ohitse myös muilla kehityksen osa-alueilla kuten turvallisuudessa. Tätä on perusteltu muun muassa sillä, että sähköauton voimansiirto on merkittävästi herkemmin säädeltävissä polttomoottoriautoihin verrattuna. Turvallisuutta lisääviä tekijöitä ovat myös pienempikokoinen moottori kuljettajan edessä (nokkatörmäystilanteet) sekä potentiaalisesti jämäkämpi alusta akuston sijaintiratkaisusta riippuen.

 

Sähköautojen huonoja puolia

Varsinaiset sähköautot vs konversiomallit

Käytettyjen autojen markkinoilla näkee jo täyssähköisiä autoja, mutta tyypillisesti ne edustavat ensimmäisen sukupolven sähköautoja, mitkä ovat enemmän konversioluonteisia malleja kuin sähköautoja alusta alkaen. Konversiolla tarkoitetaan siis sitä, että perinteinen polttomoottoriauton tekniikkaa riisutaan siihen pisteeseen, että tilalle on hyvä sovitella sähkömoottori tarvittavine oheispalikoineen. ”Varsinaiset sähköautot” ovat malleja, jotka on suunniteltu pelkästään sähköllä kävyiksi aihiosta alkaen. Toisin sanoen konversioluonteisten autojen palauttaminen polttomoottoriautoksi (tosin tuskin kukaan haluaa nyt sellaiseen lähteä) käy helpommin kuin vaikka minkä tahansa Teslan, mistä autosta polttomoottoriversiota ei ole kukaan koskaan nähnyt, ellei nyt oteta sitä huomioon, että ensimmäinen Tesla Roadster -prototyyppi rakennettiin Lotuksen aihioon.

Sähköautot ovat edelleen suhteellisten kalliita

Joka tapauksessa varsinaisten sähköautojen hinnat ovat edelleen korkeita, mikä on monelle sähköautoista kiinnostuneelle iso miinus. Tesla onnistui ensimmäisenä yhtiönä avaamaan myynnin halvemmille Model 3 -malleille Yhdysvaltojen sisäisillä markkinoilla, mutta joutui katkaisemaan niiden myymisen tämän kuukauden alussa. Asia kertoo siitä, ettei hintojen painaminen käy helposti. Hintoja pitää ylhäällä mm. korkeat raaka-ainekustannukset ja etenkin patteritehtaiden alituotantokapasiteetti autovalmistajien kysyntään nähden.

Halpojen mallien puuttuminen tarkoittaa samalla sitä, että varsinaisten sähköautojen valikoimassa on kapeutta

Sähköautojen valikoimassa kapeutta

Halpojen mallien puuttuminen tarkoittaa samalla sitä, että varsinaisten sähköautojen valikoimassa on kapeutta. Premium-luokka suosii nykyisellään ennen kaikkea katumaastureista kiinnostuneita, minkä tyyppisiä täyssähköajoneuvoja on jo muutamia Suomenkin markkinoilla. Joudutaan kuitenkin odottamaan vielä vuosia, että sähköautoista kiinnostuneet voivat kävellä autokauppaan sisään samalla tavalla kuin ne, jotka astelevat nykyhetkellä sisään katselemaan polttomoottorivaihtoehtoja.

Pitkät latausajat ovat mahdollinen ongelma

Latausaikojen ei tarvitse olla ongelma, mutta monia useasta tunnista puhuminen edelleen huolestuttaa. Mitä jos tuleekin tarve lähteä tapaamaan sitä Inarissa asuvaa sukulaista, eikä matkan varrelta löydy teholatureita taukopaikan yhteydessä? (Eikä vaihtoehtona ole hankkiutua eroon siitä inarilaisesta sukulaisesta.) Sähköautoilua tukevan infrastruktuurin rakentaminen laahaa myös perässä, eikä se ole hyvä asia. Toisaalta se sentään tulee perässä, ja merkkejä on kehityksen kiihtymisestä etenkin Euroopassa. Jo parin vuoden päästä tullaan näkemään varsin erilainen tilanne – ja nyt puhutaan siis teknologian loitontumisesta isoilta metropolialueilta – isojen kaupunkien yhteydessä asuvilla henkilöillä on Suomessakin sellainen tilanne, ettei latureiden loppumista tarvitse pelätä.

Kun lisäksi huomioidaan vielä pari seikkaa, ensimmäisenä se, että suomalaisille ei ole harvinaista omistaa useampi kuin yksi auto, yhdistettynä siihen faktaan, että useimmat autot viettävät yönsä tallissa tai tallin lähellä, latausaikojen pelkoa voi haihduttaa entistä tehokkaammin tiehensä: sähköauto ehtii latautua täyteen yön aikana kaikessa rauhassa, ja vähintään kakkosautoksi se on loistava valinta. (Tai mikä ettei ykkösautoksikin niin päin ajatellen, että sitä käytetään ensisijaisesti bensa-auton jäädessä varalle pitempiä reissuja varten.)

 

RENAULT ZOERenault Zoe lukeutuu Suomen myydyimpiin sähköautoihin

Yhteenveto

Hybridien hyviä puolia

  • pienemmät päästöt
  • pienemmät polttoainekustannukset
  • nopeammat latausajat

Hybridien huonoja puolia

  • välivaiheen teknologiaa
  • kompromissi
  • sähköautojen suosion kasvu

Sähköautojen hyviä puolia

  • nollapäästöisiä
  • tehokkaampia
  • hiljaisia
  • teknologinen kehitys nopeaa

Sähköautojen huonoja puolia

  • korkea hinta
  • kapeutta valikoimassa
  • latausajat (relatiivinen heikkous)

 

Tiivistettynä voidaan sanoa, että hybridi on hyvä valinta niille, jotka haluavat sammutella kokonaan pelot siitä, että tuntikausien lataamosessioihin muodostuu tarvetta väärissä paikoissa väärinä hetkinä. Hybridi on myös viisas investointi niille, jotka haluavat säästää nyky- ja tulevissa kustannuksissa. Liikenteen sähköistyminen ei ole enää ”kyllä tai ei” -kysymys, vaan kyse on ainoastaan siitä, millä vauhdilla se toteutuu. Siitä ongelmasta hybridiautojen kohdalla ei päästä ylitse, että samojen kuorien sisällä on vierekkäin kahden eri maailman teknologiaa. Se väistämättä karsii pois niitä etuja, mitä saavutetaan puhtaiden sähköautojen kentällä.

Liikenteen sähköistyminen ei ole enää ”kyllä tai ei” -kysymys, vaan kyse on ainoastaan siitä, millä vauhdilla se toteutuu

Mikäli hinta ei ole kynnyskysymys, eikä asumissijainti täydellisen mahdoton sähköautoilulle, varsinainen sähköauto voi olla loistava hankinta jo nykypäivänä. Täyssähköauto mahdollistaa täydet vero- ja polttoainekustannushelpotukset, eikä useamman tunnin lataamisaika ole kenellekään ongelma, joka nukkuu yönsä kotona (ja jonka auto nukkuu yönsä tallissa). Karkeasti sanottuna parin tonnin sijoituksella kotipihaan tai sisälle talliin saa varsinaisen sähköauton lataamiseen tarkoitetun laturin asennuskustannuksineen, minkä jälkeen se voi olla jopa mielekäs asia, ettei tankkausasemilla tarvitse odotella enää omaa vuoroa ruuhkaisina hetkinä. Täyssähköautot ovat luonnollisesti autoista vihreimpiä, joten sellaisen hankkiminen on ehdoton ympäristöteko.

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *