Kirjoita hakeaksesi

video-img
Tags: , ,

WLTP-, EPA- ja NEDC -testisykleistä on hyvä tajuta perusasiat

Jaa

Sähköautojen toimintamatkan mittaamiseen on käytössä useita erilaisia testiprotokollia maailmalla. New European Driving Cycle (NEDC) on eurooppalaisen ajotavan mukainen vanha testisykli. Uutena menetelmänä sen rinnalle on tullut Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP), mikä on puolestaan maailmanlaajuinen testisykli. NEDC ja WLTP -testien lisäksi Yhdysvaltain ympäristönsuojeluvirastolla on oma testinsä nimeltä EPA, mitä tällä hetkellä pidetään testeistä tiukimpana sekä realistisimpana. Käytännössä ajo-olosuhteita simuloidaan sekä mitataan dynamometritestauksissa.

Sähköautojen toimintasäteen testaus

NEDC

NEDC-testi koostuu kahdesta vaiheesta. Ensimmäinen vaihe arvioi kaupunkiajoa (urban) ja toinen vaihe maantieajoa (highway). NEDC-testin tekeminen kestää noin 20 minuuttia ja ajettavat matkat ovat lyhyitä (alle 10 kilometriä kumpaakin ajoa). NEDC-testiä on pidetty kaikista ”ystävällisimpänä” sähköautoille, eli toisin sanoen tässä testissä autot saavat yleensä parhaimmat lukemat.

WLTP

WLTP koostuu neljästä vaiheesta: hidas kaupunkiajo (low), keskinopea taajama-ajo (middle), nopea maantieajo (high) ja moottoritieajo (extra high). Testin vaiheiden tarkoituksena on kattaa niin monta tosielämän ajotilannetta kuin on mahdollista, jotta voidaan arvioida sähköauton todellista ajokantavuutta. WLTP:n tarkkoihin sääntöihin lukeutuu myös yksityiskohtia kuten moottorin lämpötila ennen testin aloitusta sekä lisävarusteiden huomiointi kokonaisenergiankulutuksen kannalta (ajovalot, ilmastointilaite, muita). Huomionarvoista on sekin, että WLTP ajosykli on tuplasti NEDC-testiä pidempi. Se on siis kaikin puolin jälkimmäistä luotettavampi.

EPA

EPA koostuu kahdesta perusvaiheesta sekä useammasta lisävaiheesta. Perusvaiheissa arvioidaan kaupunkiajoa (urban) sekä maantieajoa (highway). Lisäosioissa otetaan huomioon WLTP:n tavoin kokonaisenergiankulutukseen vaikuttavia tekijöitä kuten auton lisävarusteet ja lämpötilamuutokset. WLTP on huomattavasti lähempänä EPA-testiä kuin NEDC. Sähköautot pärjäävät kuitenkin keskimäärin hieman heikommin amerikkalaisessa testissä verrattuna WLTP-testiin. Tämä viittaa siihen, että EPA on nykyisellään tiukin testi sähköautojen todellista toimintasädettä arvioidessa.

MUUT

Virallisten testien lisäksi autojen todellisia ajomatkoja on testailemassa monet tahot yksityisistä yrityksistä lähtien. Tavallista on, että näissä testeissä sähköautolla ajetaan oikeasti, eli autoa testataan kaduilla eikä laboratoriossa. Jokainen saa tietty muodostaa oman mielipiteensä siitä, että kumpi vaihtoehto on parempi. Alla muutamia esimerkkejä Nextmoven tekemistä mittauksista, missä Teslat pärjäsivät huomattavasti Audi E-tronia sekä Jaguar I-Pacea paremmin. (Etenkin Audi E-tronin EPA-testin arvot saivat hiljattain runsaasti negatiivista julkisuutta. WLTP-testissä E-tron pärjäsi paremmin, mikä kertoo siitä, että tutkimukset vaihtelevat ominaisuuksiltaan.)

Sähköautojen testaus tiivistettynä

  • Mikään testimuoto ei ole täydellinen
  • NEDC:tä pidetään nykyisellään testeistä epävarmimpana
  • NEDC lukemia käyttää edelleen mm. osa kiinalaisista autovalmistajista
  • WLTP on uudempi ja luotettavampi testi
  • WLTP-testiä suosii erityisesti eurooppalaiset autonvalmistajat
  • EPA-testiä käytetään Yhdysvalloissa
  • EPA vaikuttaa tällä hetkellä testeistä tiukimmalta

 

Nextmoven vertailu Tesla Model X:n, Audi E-tronin ja Jaguar I-Pacen toimintasäteistä

audi e-tron ja tesla model x vertailussa

 

wltp vs epa 2

 

wltp vs epa

Tägit

Saatat pitää myös näistä

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *