Onnettomuus tapahtui tilanteessa, missä poliisiauto oli pysähtynyt rikkoutuneen auton taakse. Poliisiautossa oli ollut kattovalot päällä, joten liikennettä seuraava autonkuljettaja olisi suurella todennäköisyydellä havahtunut lähestyvään tilanteeseen. Autopilotin ohjaama Tesla Model 3 ei kuitenkaan vaaraa ollut tajunnut, vaan iskeytyi ensin poliisiauton perään ja sen jälkeen seuraavan auton perään.
Kuljettaja kertoi poliisille jättäneensä auton hallinnan autopilotille, jotta voisi tarkastaa takapenkillä olleen koiransa tilanteen
Kuljettaja kertoi poliisille jättäneensä auton hallinnan autopilotille, jotta voisi tarkastaa takapenkillä olleen koiransa tilanteen. Poliisille tämä ei ollut kelvannut sellaiseksi selitykseksi, mistä autoilija jäisi ilman rangaistusta. Kuljettajaa päädyttiin syyttämään vaaratilanteen aiheuttamisesta liikenteessä.
Kuljettajan onneksi kukaan ei loukkaantunut vakavasti tilanteessa. Aikaisempien tapausten suhteen BBC raportoi, että ainakin viidessä kuolonkolarissa taustalla on ollut Teslan autopilotin käyttö. Se ei luonnollisesti tee hyvää Teslan maineelle. Toisaalta sähköautovalmistaja ei ole toistaiseksi suositellut auton ajamista ilman otetta ratista, vaikka autopilotti olisikin päällä.