Uutinen koskettaa kotimaatakin, sillä ennakkotilausten puolesta Cybertruck -lava-autoja ilmestyisi tulevaisuudessa Suomeenkin. Nyt kuitenkin näyttää siltä, ettei auton rantautuminen Eurooppaan sellaisenaan ole täysi itsestäänselvyys. EU:lla on nimittäin tiukat uusien autojen turvallisuusprotokollat, mitä Cybertruck ei vaikuta ensiesitellyssä muodossa täyttävän.
Forbes-lehden artikkelin pääasiallisena tietolähteenä on saksalainen autoturvallisuusalan ammattilainen, mies nimeltä Stefan Teller, jonka mukaan Cybertruck ei nykymuodossaan vaikuta EU:n ajoneuvostandardien mukaiselta lava-autolta. Se ei muun muassa ota huomioon jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden suojelustandardeja.
auton muuttaminen katulailliseksi tulee vaatimaan merkittäviä muutoksia sen perusrakenteeseen
Ajoneuvojen täytyy kyetä absorboimaan tietty määrä törmäysenergiaa puskuri- ja muilla rakenteillaan. Cybertruckia taas markkinoidaan tällä hetkellä paikoitellen luodinkestävänä autona, jonka teräksinen kylki ei naarmuunnu moukariniskusta. Tellerin sanoin Cybertruck on ristiriidassa ”Euroopan turvallisuusfilosofian kanssa”. Hän ennustaa myös, että auton muuttaminen katulailliseksi tulee vaatimaan merkittäviä muutoksia sen perusrakenteeseen.
Euro NCAP -ohjelma on arvioinut uusien ajoneuvojen turvallisuutta Euroopassa vuodesta 1997 saakka. Protokollaan lukeutuu etu- ja sivutörmäystestit, pylvästesti sekä jalankulkijatesti. Teslan autot ovat menestyneet toistaiseksi NCAP:n arvioissa hyvin. Mikäli Cybertruck ei tosiaan tule jatkossa kelpaamaan EU:lle sellaisenaan, Tesla joutuu kummallisesti ahtaalle juuri turvallisuustekijöiden näkökulmasta.