Tesla Cybertruck -avolavan tekniset tiedot:
- Täyssähköauto
- 1-moottorinen Cybertruck
- Takaveto
- 0-100 km/h kiihtyvyys alle 6,5 sekuntia
- Yli 400 kilometrin toimintasäde
- Yli 3400 kg:n vetokyky
- 2-moottorinen Cybertruck
- Neliveto
- 0-100 km/h kiihtyvyys alle 4,5 sekuntia
- Yli 480 kilometrin toimintasäde
- Yli 4500 kg:n vetokyky
- 3-moottorinen Cybertruck (2 moottoria taka-akselilla)
- Neliveto
- 0-100 km/h kiihtyvyys alle 2,9 sekuntia
- Yli 800 kilometrin toimintasäde
- Yli 6300 kg:n vetokyky
- Hintahaarukka Yhdysvalloissa 39 900 – 69 900 $
- Asiakastoimitusten alku loppuvuodesta 2021
Vielä eilen Tesla oli yhtiönä amerikkalaisten Premium-sähköautojen valmistaja, jonka autoille riittää kysyntää kaikkialla maailmaa. Sitten Tesla meni julkistamaan Cybertruck-avolavansa, eikä kukaan enää tunnu olevan varma siitä, mitä ajatella samasta yhtiöstä. Teslan edelliset mallit olivat muotoilultaan tulevaisuuden henkisiä, mutta onnistuivat siitä huolimatta uimaan valtavirrassa. On äärimmäisen vaikeaa nähdä Tesla Cybertruckin uivan samassa virrassa, ja juuri se vaikuttaa olleen koko homman pointti. Tehdä jotakin aivan uutta, jopa shokeerata ja pöyristyttää, itkettää ja ihastuttaa samaan aikaan.
Teslan Cybertruck ”syntisen ruma”
Niillä sanoilla Forbesin toimittaja otsikoi Cybertruckista kertovan artikkelinsa, vaikka myönsikin pitävänsä Teslan muista malleista. Miehen kritiikille ei ole vaikeaa löytää pohjaa: etenkin Tesla Cybertruckin sivuprofiilin telttaharja-design on suoraan sanottuna järkyttävä näky. Kuinka moni riemastuu siitä välittömästi? Täydellä varmuudella vähemmistö. On myös hieman outoa, ettei esitellyssä autossa ollut edes tutuksi tullutta Teslan logoa. Jollekin se ehdottaa, että edes autoyhtiö ei halua assosioitua 100 prosenttisesti omaan tekeleeseensä.
Tesla Cybertruckille yli 200 000 ostajaa ensimmäisen vuorokauden aikana
On tietenkin niitä, joille Cybertruck on rakkautta ensi silmäyksellä, eikä perinteisen Tesla-logon puuttuminen auton keulasta merkitse yhtään mitään. Päinvastoin. Tällaisessa kuualuksen, häivehävittäjälentokoneen ja lava-auton yhteensulautumisessa ei ole sijaa minkään sortin logolle. Auton on tarkoitus olla juuri niin rouhean teollinen, kuin miltä se näyttää. Tesla Cybertruck on auto, mitä voi lyödä lekalla kylkeen, eikä se päästä kuin komean kumauksen. Ennennäkemätön ajoneuvo on onnistunut keräämään jo oman fanijoukkonsa ympärilleen alle vuorokaudessa, mistä kertoo spekulaatiot yli 200 000 henkilöstä, jotka ovat ehtineet sitoutua jo lava-auton hankintaan.
Tesla Cybertruckin julkistustapahtuma suurmenestys ja kömmähdys samaan aikaan
Pääosin tapahtuma oli menestyksekäs, eikä ihme, sillä mikäli Tesla Cybertruckin ulkonäkö unohdetaan hetkeksi, kyseessä on ällistyttävän tehokas sähkölava-auto. Esittelyn aikana näytettiin muun muassa videota, missä Cybertruck hinasi ylämäkeen Fordin suosituinta polttomoottorilava-autoa. (Mikäli Fordin vastikään julkistama Mustang Mach-E tulkittaisiin Fordin yritykseksi siepata Tesla kuristusotteeseen, videopätkä symboloisi Teslan väistöliikettä ja sen jälkeistä Fordin täysiskulla tyrmäämistä.) Tesla Cybertruck on monesta näkökulmasta teknologinen ihmetys, josta palataan kirjoittamaan vielä paljon. Harmi vain, että sen ”panssarilasi” ei ollut tarpeeksi panssarinen pysyäkseen ehjänä esittelytilaisuudessa. Cybertruckille paha imagotappio heti alkumetreillä, mitä Elon Musk joutui paikkamaan lavalla selkeästi hämmentyneenä.