Sony Vision-S:n tekniset tiedot:
- Täyssähköauto
- 2 moottoria
- Kokonaisteho 400 kW (536 hv)
- 0-98 km/h kiihtyvyys 4,8 sekuntia
- Huippunopeus 240 km/h
- Erityistä: Sonyn audiovisuaalinen osaaminen, sensoriteknologia, virtuaali- ja tekoälyulottuvuudet
Tähän mennessä Sony on tuottanut maailmalle laadukkaita televisioita, kameroita, kännyköitä, tietokoneita, audiolaitteita sekä muuta elektroniikkaa. Tuotevalikoima on niin laaja, että periaatteessa uusi aluevaltaus ei ole ajatuksena mahdoton. Askel kuluttajaelektroniikasta sähköautoihin tuntuu siitä huolimatta hämmentävän isolta.
Sony Vision-S ei ole mullistava uutuus pintapuolin
Ensisilmäyksellä Sonyn sähköautokonsepti näyttää samalla kertaa uudelta ja ennen nähdyltä. Etuosa tuo mieleen Porsche Taycanin, ja korin muotoilu sekä takavalot Teslan porrasperäiset mallit. Etulamput yhdistävä valolista on nähty ainakin Skoda Vision IV:n ja Pininfarina Battistan keuloissa, ja samantyylisestä lasikatosta hieman rohkeampi versio löytyy Lucid Airista.
Sisältäkään Sony Vision-S ei ole ennennäkemätön, nimittäin huomio kiinnittyy ensimmäisenä kojelautaan, joka on kokonaisuudessaan yhtä digitaalinäyttöä. Samanlaisella ratkaisulla kiinalainen Byton onnistui ensimmäisenä sokeeraamaan autoilupiirejä, eikä Hondakaan jää e-mallinsa näytöllä suhteessa kauas.
Toisaalta samanlaisuudet eivät onnistu häiritsemään, eivätkä ne välttämättä kerro edes mielikuvituksen puutteesta, vaan Sonyn tietoisesta ratkaisusta tehdä jotakin markkinoilla olevan tyylistä hieman muita paremmalla tavalla. Elektroniikkayrityksille on rutiininomaista toimintaa esitellä samasta tuotteesta uuden sukupolven versio hienoisillakin teknologisilla parannuksilla. Sony Vision-S vaikuttaa sähköautokonseptina tuovan sitä ajattelua vähintään jonkin verran automaailman puolelle.
Se missä Sony Vision-S pääsee loistamaan
Auton tarkat tekniset tiedot ovat vielä paljastamatta, mutta alustavien tietojen perusteella Vision-S tarjoilee Premium-luokalle ominaista vauhtia kahdella sähkömoottorillaan, joista molemmat kehittävät 200 kW:n (270 hv:n) verran tehoa. Akuston kokoa ei ole paljastettu, eikä edes arviota toimintasäteen pituudesta. Tähän mennessä julkistetut numerot lupailevat kuitenkin lisää hyvää.
Sonyn sähköautokonseptista löytyy siis hyvä määrä tehoa, vauhtia ja hillittyä tyylikkyyttä, mutta auton parhaimmat ominaisuudet liittyvät luonnollisesti niihin ulottuvuuksiin, missä Sony pelaa omilla vahvuuksillaan. Auton luvataan ensinnäkin olevan sisältä yksi iso kotiteatteri, minkä lisäksi edestä ja takaa löytyvät leveät näytöt takaavat kaikille mahan täydeltä viihdettä ja infotainmentia.
Huippukameroilla ja laserkeilausteknologialla saavutetaan ajoympäristön edistyksellinen 3d-mallinnus, mikä nostaa ajoturvallisuuden uudelle tasolle
Turvallisuuspuolella merkittävintä teknologista osaamista edustaa auton 33 sensoria, jotka keräävät informaatiota joka suunnalta (360 astetta). Huippukameroilla ja laserkeilausteknologialla saavutetaan ajoympäristön edistyksellinen 3d-mallinnus, mikä nostaa ajoturvallisuuden uudelle tasolle.
Tuotantosuunnitelmista ei tietoa
Ainakaan toistaiseksi Sony ei ole puhunut mitään aikeistaan myydä sähköautoja tulevaisuudessa, vaikka se puhuukin Vision-S -mallista prototyyppinä. Sähköautokonsepti tekee kuitenkin järkeä siitäkin huolimatta, että se palvelisi vain tulevaisuuden teknologian esittelyalustana. Etenkin Aasiassa seuraavan sukupolven autot nähdään kasvavassa määrin oleskelutiloina ja viime kädessä oman kodin jatkeena sen sijaan, että ne olisivat vain liikkumavälineitä. Siitä näkökulmasta on selvää, minkä takia elektroniikkayhtiöt ovat kasvavassa määrin kiinnostuneita autoteollisuudesta.