Sähköautoilija
SUOSITUT
  • TESLA
  • AUDI
  • BMW
  • MB
  • VW
  • VOLVO
Ei tuloksia
Näe kaikki haut
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT
OLE YHTEYDESSÄ
Sähköautoilija
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT
Ei tuloksia
Näe kaikki haut
Sähköautoilija

Sonyn sähköautokonsepti Vision-S herättää suurta ihmetystä

Tähtääkö Sony oikeasti automarkkinoille, vai tavoitellaanko konseptiautolla muunlaista huomiota?

08/01/2020
Ryhmät AASIA, KONSEPTIT, SÄHKÖAUTOT
0
Sony Vision-S sähköauto 5
Jaa FacebookissaJaa Twitterissä

Sony Vision-S:n tekniset tiedot:

  • Täyssähköauto
  • 2 moottoria
  • Kokonaisteho 400 kW (536 hv)
  • 0-98 km/h kiihtyvyys 4,8 sekuntia
  • Huippunopeus 240 km/h
  • Erityistä: Sonyn audiovisuaalinen osaaminen, sensoriteknologia, virtuaali- ja tekoälyulottuvuudet

 

Tähän mennessä Sony on tuottanut maailmalle laadukkaita televisioita, kameroita, kännyköitä, tietokoneita, audiolaitteita sekä muuta elektroniikkaa. Tuotevalikoima on niin laaja, että periaatteessa uusi aluevaltaus ei ole ajatuksena mahdoton. Askel kuluttajaelektroniikasta sähköautoihin tuntuu siitä huolimatta hämmentävän isolta.

Sony Vision-S sähköauto 4

Sony Vision-S ei ole mullistava uutuus pintapuolin

Ensisilmäyksellä Sonyn sähköautokonsepti näyttää samalla kertaa uudelta ja ennen nähdyltä. Etuosa tuo mieleen Porsche Taycanin, ja korin muotoilu sekä takavalot Teslan porrasperäiset mallit. Etulamput yhdistävä valolista on nähty ainakin Skoda Vision IV:n ja Pininfarina Battistan keuloissa, ja samantyylisestä lasikatosta hieman rohkeampi versio löytyy Lucid Airista.

Sisältäkään Sony Vision-S ei ole ennennäkemätön, nimittäin huomio kiinnittyy ensimmäisenä kojelautaan, joka on kokonaisuudessaan yhtä digitaalinäyttöä. Samanlaisella ratkaisulla kiinalainen Byton onnistui ensimmäisenä sokeeraamaan autoilupiirejä, eikä Hondakaan jää e-mallinsa näytöllä suhteessa kauas.

Toisaalta samanlaisuudet eivät onnistu häiritsemään, eivätkä ne välttämättä kerro edes mielikuvituksen puutteesta, vaan Sonyn tietoisesta ratkaisusta tehdä jotakin markkinoilla olevan tyylistä hieman muita paremmalla tavalla. Elektroniikkayrityksille on rutiininomaista toimintaa esitellä samasta tuotteesta uuden sukupolven versio hienoisillakin teknologisilla parannuksilla. Sony Vision-S vaikuttaa sähköautokonseptina tuovan sitä ajattelua vähintään jonkin verran automaailman puolelle.

 Se missä Sony Vision-S pääsee loistamaan

Auton tarkat tekniset tiedot ovat vielä paljastamatta, mutta alustavien tietojen perusteella Vision-S tarjoilee Premium-luokalle ominaista vauhtia kahdella sähkömoottorillaan, joista molemmat kehittävät 200 kW:n (270 hv:n) verran tehoa. Akuston kokoa ei ole paljastettu, eikä edes arviota toimintasäteen pituudesta. Tähän mennessä julkistetut numerot lupailevat kuitenkin lisää hyvää.

Sonyn sähköautokonseptista löytyy siis hyvä määrä tehoa, vauhtia ja hillittyä tyylikkyyttä, mutta auton parhaimmat ominaisuudet liittyvät luonnollisesti niihin ulottuvuuksiin, missä Sony pelaa omilla vahvuuksillaan. Auton luvataan ensinnäkin olevan sisältä yksi iso kotiteatteri, minkä lisäksi edestä ja takaa löytyvät leveät näytöt takaavat kaikille mahan täydeltä viihdettä ja infotainmentia.

Huippukameroilla ja laserkeilausteknologialla saavutetaan ajoympäristön edistyksellinen 3d-mallinnus, mikä nostaa ajoturvallisuuden uudelle tasolle

Turvallisuuspuolella merkittävintä teknologista osaamista edustaa auton 33 sensoria, jotka keräävät informaatiota joka suunnalta (360 astetta). Huippukameroilla ja laserkeilausteknologialla saavutetaan ajoympäristön edistyksellinen 3d-mallinnus, mikä nostaa ajoturvallisuuden uudelle tasolle.

Sony Vision-S sähköauto 1

Tuotantosuunnitelmista ei tietoa

Ainakaan toistaiseksi Sony ei ole puhunut mitään aikeistaan myydä sähköautoja tulevaisuudessa, vaikka se puhuukin Vision-S -mallista prototyyppinä. Sähköautokonsepti tekee kuitenkin järkeä siitäkin huolimatta, että se palvelisi vain tulevaisuuden teknologian esittelyalustana. Etenkin Aasiassa seuraavan sukupolven autot nähdään kasvavassa määrin oleskelutiloina ja viime kädessä oman kodin jatkeena sen sijaan, että ne olisivat vain liikkumavälineitä. Siitä näkökulmasta on selvää, minkä takia elektroniikkayhtiöt ovat kasvavassa määrin kiinnostuneita autoteollisuudesta.

LÄHDE JA KUVAT: SONY



Jaa7Twiittaa4Lähetä

Läheiset Artikkelit

Ei sisältöä

Avainsanat

ASTONMARTIN AUDI BENTLEY BMW BUGATTI BYTON CHEVROLET DRAKO DS FERRARI FIAT FORD GEELY HONDA HYUNDAI JAGUAR KARMA KIA LAGONDA LAMBORGHINI LEXUS LOTUS MB MCLAREN MINI MITSUBISHI NEURON NIO NISSAN OPEL PEUGEOT PIECH PININFARINA POLESTAR PORSCHE RIMAC RIVIAN SEAT SKODA TESLA TOROIDION TOYOTA VANDA VOLVO VW

SUOSITELLAAN

Ford Escapen sporttinen hybridiversio näytillä SEMA-tapahtumassa

Ford Escapen sporttinen hybridiversio näytillä SEMA-tapahtumassa

09/11/2019
Pölynimureistaan tunnettu teknologiayritys Dyson lopettaa sähköautonsa kehittämisen

Pölynimureistaan tunnettu teknologiayritys Dyson lopettaa sähköautonsa kehittämisen

14/10/2019

2018 uusien sähköautojen markkinaosuudet: Norja johtosijalla, Suomi viidennellä sijainnilla

16/04/2019
bmw kaikki sähköautot

BMW:n sähköautot kuvina

26/04/2019
Tesla Model 3

Tesla Model 3 jyrää muut sähköautot alleen Yhdysvalloissa

10/05/2019
Red Bull Motorsports: enduroa sähköllä

Red Bull Motorsports: enduroa sähköllä

03/10/2019

  • TIETOSUOJA
  • KÄYTTÖEHDOT

SÄHKÖAUTOILIJA
Tärkeimmät uutiset sähköautoista ja aihepiiriin liittyvistä teemoista.
© Sähköautoilija 2020. Kaikki oikeudet pidätetty.

Ei tuloksia
Näe kaikki haut
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT

© 2020 Sähköautoilija

Sivustollamme käytetään evästeitä. Jatkamalla eteenpäin hyväksyt niiden käytön.