Nykyajan akuissa on kaksi elektrodia (anodi ja katodi) sekä niiden ympäröimä elektrolyyttiliuos, missä sähkövaraukselliset ionit liikkuvat. Akut ovat siis nestetäytteisiä, ja energiansitojana litium on kuningas. Sen puolesta ei ole ihme, että sähköautojenkin osalta litiumioniakuista on muodostunut vallitseva standardi.
Nestetäytteisillä akuilla on kuitenkin omat heikkoutensa, kuten koko ja paino, eikä sekään ole etu, että elektrolyyttiliuokset ovat tavanomaisesti paloherkkiä nesteitä. Muun muassa näistä syistä liuoksen korvaaminen kiinteällä väliaineella on houkutteleva vaihtoehto, ja juuri siitä Solid state -akuissa on kyse. Toisin sanoen Solid state battery -teknologialla tarkoitetaan kiinteiden elektrolyyttien akkuja.

Bentleyn toimitusjohtaja Adrian Hallmark nosti kiinteiden akkukennojen teknologian puheenaiheeksi hiljattain antamassaan haastattelussa, ja totesi Solid state -akkujen tarjoilevan oivallisen ratkaisun autovalmistajille, joille tietyssä kokoluokassa pysyminen on tärkeää. Hallmarkin näkökulmasta monet autovalmistajat ovat siirtyneet suosimaan crossover-mittaluokan malleja, jotta suuremmille akustoille olisi riittävästi tilaa. Bentleyn kaltaiselle luksusbrändille sellaiset kompromissit eivät ole mahdollisuuksien rajoissa, joten ratkaisuja joudutaan etsimään muualta.
Hallmarkin arvioimana Solid state -akut ovat noin 30 prosenttia litiumioniakkuja kevyempiä
Hallmarkin arvioimana Solid state -akut ovat noin 30 prosenttia litiumioniakkuja kevyempiä, mikä riittää tekemään huomattavan eron auton rakennesuunnitteluun. Bentleyn toimitusjohtaja nostaa esimerkiksi Jaguar I-Pace -täyssähköauton akuston, joka nykyisellään painaa 720 kilogrammaa. Kolmenkymmenen prosentin vähennyksellä sama määrä energiaa paketoitaisiin alle 500 kiloon, mikä tekisi merkittävän eron auton alustan tilakäyttöön.
Paremman energianvarastointikyvyn puolesta Solid state -akustot tulevat tarjoilemaan tulevina vuosina merkittävää parannusta sähköautojen toimintasäteisiin. Ne tulevat tekemään sähköautoista myös turvallisempia. Bentleylle ne ovat hyviä asioita, mutta vähintään yhtä tärkeää on se, että kompaktimpi akkuteknologia vaikuttaa positiivisesti siihen, miltä tulevaisuuden autot voivat näyttää.