Ennen kaikkea ylläolevan kuvan tulokset ovat aikaansaaneet runsasta kuohuntaa sosiaalisessa mediassa. Top Gearin numeroiden valossa Porsche Taycan on otsikonmukaista Teslaa nopeampi kaikilla mitatuilla tasoilla, joista merkittävimmiksi voidaan nostaa 0-100 km/h kiihtyvyyden sekä varttimailin kilpailumatkan.
Tarkemmin sanottuna Top Gearin mittaamana 754 hevosvoimainen Tesla Model S Performance Ludicrous+ kellotti ajat 2,68 sekuntia (0-98 km/h) ja 11,08 (varttimaili eli 402 metriä). Porsche Taycan Turbo S kellotti ajat 2,61 sekuntia (0-98 km/h) ja 10.69 sekuntia (varttimaili). Molemmissa autoissa oli yli 85-prosentin latausaste viivalta lähdettäessä.
Tesla Model S ja Porsche Taycan ovat lähtökohtaisesti hyvät kisakumppanit toisilleen, sillä autojen väliset erot suorituskyvyssä virallisten teknisten tietojen mukaan ovat vähäiset. Teslalla on Taycaniin nähden hienoinen etu suuremmassa hevosvoimamäärässä (754 hp vs 750 hp), minkä lisäksi Taycan on Teslaa reilut 100 kiloa painavampi (2370 kg vs 2241 kg). Porsche Taycanin selvimpänä etuna on taas se, että autossa on enemmän vääntöä (1050 Nm vs 930 Nm).
Autojen välisessä vertailussa muistutetaan myös siitä, että Taycan on kahdesta selvästi kalliimpi (Top Gearin vertailussa Tesla Model S noin 116 000 euroa ja Porsche Taycan noin 162 000 euroa). Kysymys on myös siitä, että kumman auton kohdalla rahalla saa enemmän.
Youtube-videolla kisa näyttää tiukalta ja Porsche Taycan voittaa suoralla viivalla Tesla Model S:n noin auton mitalla. Kiihdytyskilpailussa Top Gearin testikuljettaja on aidosti yllättynyt siitä, että Porsche Taycan vie amerikkalaisesta kilpakumppanistaan voiton.
Top Gear ei jätä autojen välistä vertailua pelkkään kiihdytyskisaan suoralla viivalla, vaan vie autot myös tavallisille teille. Tesla Model S:n suurimpana myyntivalttina täysvaltaisemmassa kilpailussa on reilusti pidempi toimintasäde Taycaniin verrattuna. Kilometreissä täysladatulla Teslalla pääsee kertalatauksella jopa 150 kilometriä enemmän, jota selitettään mm. isommalla akustolla (100 kW vs 93.4 kW). Taycan on varustettu myös leveämmillä renkailla, mikä tarkoittaa suurempaa vierintävastusta eli korkeampaa energiankulutusta.
Tesla Model S:n suurimpana myyntivalttina täysvaltaisemmassa kilpailussa on reilusti pidempi toimintasäde Taycaniin verrattuna
Arvostelua tiivistäen Tesla Model S:n tarjoama kyyti on miellyttävää, muttei kaikilta osin tyydyttävää. Testikuljettajan mukaan etenkin tiukemmissa kurveissa auton käyttäytyminen ei ole Taycanin tasolla. Porsche on onnistunut rakentamaan täyssähköauton, joka urheilullisemmassa ajotyylissä tuntuu reilusti Teslaa kevyemmältä autolta. Lisäksi Top Gearin testikuljettaja kehuu Taycanin äänimaailmaa rikkaammaksi ja siten ajokokemusta mielekkäämmäksi.
Latauspuolella Teslan suurimpana etuna on yhtiön luoma infrastruktuuri varsinaisen sähköauton ympärille. Teslan Supercharger-asemia on lukuisia Suomessakin. Porsche Taycanin myyntivaltti on taas reilusti nopeammassa akkujentäyttymisajassa. Tämä johtuu siitä, että Taycan yltää korkeimmillaan 270 kW:n teholataustasolle, kun taas Tesla Model S ”vain” 150 kW:n tasolle.
Tavara- ja sisätilojen riittävyydessä Tesla on luonnollinen voittaja. Tilavuuden lisäksi autojen sisällä huomio kiinnittyy myös digitaalinäyttöjen määrään. Porsche on panostanut Taycanin viidellä näytöllä määrään, kun taas Tesla suurella keskikonsolinäytöllään kokoon (keskikonsolinäyttö ollen toinen kahdesta). Teslalle Model S:n 17-tuuman kosketusnäytön toimintavioista on muodostunut eräs selkeimmistä ongelmakohdista. Etenkin näyttöä hallitseva MCU (Media Controller Unit) on pettänyt useammissa ikääntyneissä Tesloissa, eikä osan vaihto ole halpaa lystiä. Upouutena sähköautona Porsche Taycanin mahdollisia ajan myötä ilmeneviä heikkouksia on luonnollisesti vaikeaa veikata.

Loppujen lopuksi Top Gearin testikuljettaja toteaa, että Tesla Model S on edelleen ”kuningasauto” niille autoilijoille, jotka arvostavat tilojen riittävyyttä, ajokokemuksen yksinkertaisuutta ja räjähtävää suorituskykyä. Toisaalta Porsche Taycan on parempi valinta niille, jotka haluavat täydellisemmän urheiluautokokemuksen saksalaisen insinööritaidon tarjoilemana.