Sähköautoilija
SUOSITUT
  • TESLA
  • AUDI
  • BMW
  • MB
  • VW
  • VOLVO
Ei tuloksia
Näe kaikki haut
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT
OLE YHTEYDESSÄ
Sähköautoilija
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT
Ei tuloksia
Näe kaikki haut
Sähköautoilija

Oletko nähnyt itseohjautuvaa autoa liikenteessä? Tältä se näyttää ratin takaa

Wayven itseohjaava auto hyödyntää tekoälyä sen sijaan, että auton ohjelmisto koodattaisiin täyteen liikenteessä toimimisen sääntöjä

30/04/2019
Ryhmät TEKNOLOGIA
0
Jaa FacebookissaJaa Twitterissä

Yhtiö on Wayve, ja paikka on Englannin Oxford. Kaupunki on etenkin kuuluisa yliopistostaan, mistä oppilaitoksesta edellä mainittu yhtiökin on ponnistanut. Videolla Wayve testaa Renaultiin asennettua tekoälyohjelmaansa, mikä navigoi kustomoitua Renaultia kaupungin kaduilla.

Mikä tekee Wayven projektista erityisen?

Wayve ei ole ensimmäinen yhtiö, mikä on kiinnostunut itseohjautuvista autoista. Isot autovalmistajat ovat tutkineet teknologiaa jo pitkään, mistä esimerkkinä Volkswagen testaamassa omaa teknologiaansa Saksan Hampurissa. Eikä tietenkään pidä unohtaa Googlen projektia, mikä kenties on kerännyt eniten mediahuomiota ympärilleen ja mikä nykyään tunnetaan Waymo nimellä.

Wayven itseohjaava auto hyödyntää tekoälyä sen sijaan, että itseohjaavan auton ohjelmisto koodataan täyteen mahdollisimman liikenteessä toimimisen sääntöjä

Volkswagen testaamassa omaa autonomista teknologiaansa Saksan kaduilla

Wayve kuitenkin väittää kehitelleensä ainutlaatuisen ratkaisun vaikeaan ongelmaan eli siihen, että autot saataisiin täysautonomisesti liikkumaan ruuhkaisissa ja haastavissa olosuhteissa turvallisesti. Yhtiön osaperustajan Alex Kendallin mukaan Wayven itseohjaava auto hyödyntää tekoälyä sen sijaan, että auton ohjelmisto koodattaisiin täyteen liikenteessä toimimisen sääntöjä. Tähän mennessä idea on perustunut siis siihen, että auto kerää mahdollisimman paljon dataa ympäristöstään kameroilla sekä sensoreilla, ja sen jälkeen tulkitsee dataa niiden sääntöjen puitteissa, mitkä sen ohjelmisto tuntee. Ongelma on siinä, että todellisessa liikenteessä tapahtuu aina niin paljon, että sääntöjä tarvitaan järisyttävä määrä, eikä kenties sekään tule riittämään, nimittäin poikkeuksia sääntöihin tapahtuu jatkuvasti surkeiden kuljettajien sekoiluista lähtien.

puhutaan ensimmäistä kertaa itsestään oppivasta itseohjaavasta autosta

Wayven ohjelmisto tarvitsee luonnollisesti myös GPS-kartan, mutta ajamisesta vastaa itsestään oppiva ohjelmisto. Eli puhutaan ensimmäistä kertaa ”itsestään oppivasta itseohjaavasta autosta”. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että auto oppii niistä tilanteista, missä varsinainen kuljettaja joutuu puuttumaan peliin ja ottamaan kopin ajoneuvon ohjaamisesta. Tekoäly omaksuu käytöksen osaksi itseään ”oppii” siten paremmaksi kuljettajaksi. Teoriassa tekoäly voi näin ollen kehittyä yhtä hyväksi kuljettajaksi kuin ihminen.

Teknologista kehittymistä tarvitaan vielä rutkasti, jotta itseohjaavat autot saadaan todellisuudessa muun liikenteen sekaan. Wayven ja muiden yhtiöiden kehitysaskeleet ovat siitä huolimatta merkittäviä ja antavat ymmärtää, että täysin autonomiset autot eivät ole enää täyttä tieteisfantasiaa.

 

Lähde

 

 

Jaa7Twiittaa4Lähetä

Läheiset Artikkelit

Bugatti 2020
SUPERAUTOT

Bugatti esittelee uuden auton tänä vuonna

10/01/2020
Mercedes-Benz Vision AVTR 7
KONSEPTIT

Mercedeksen pääsuunnittelijalle VISION AVTR on auton sijaan olento

09/01/2020
Sony Vision-S sähköauto 5
KONSEPTIT

Sonyn sähköautokonsepti Vision-S herättää suurta ihmetystä

08/01/2020
Tesla Model 3
HYBRIDIT

Tesla Model 3 -sähköautosta hybridiversio

07/01/2020
Enovate ME7 sähkökatumaasturi 1
AKUSTOT

Enovate ME7 -täyssähköauton erikoisuutena kiinteäakkuteknologia

06/01/2020
FCAn Airflow Vision -konsepti
KONSEPTIT

FCA:n Airflow Vision -konsepti esillä CES 2020 -tapahtumassa

05/01/2020

Avainsanat

ASTONMARTIN AUDI BENTLEY BMW BUGATTI BYTON CHEVROLET DRAKO DS FERRARI FIAT FORD GEELY HONDA HYUNDAI JAGUAR KARMA KIA LAGONDA LAMBORGHINI LEXUS LOTUS MB MCLAREN MINI MITSUBISHI NEURON NIO NISSAN OPEL PEUGEOT PIECH PININFARINA POLESTAR PORSCHE RIMAC RIVIAN SEAT SKODA TESLA TOROIDION TOYOTA VANDA VOLVO VW

SUOSITELLAAN

Lamborghini Sián FKP 37 on mielenkiintoinen kevythybridi

Lamborghini Sián FKP 37 on mielenkiintoinen kevythybridi

15/11/2019
faraday future ff91 sähköauto

Viimeinkin hyviä uutisia sähköautoyhtiö Faraday Futurelle, mikä on paininut vuoden ajan isoissa talousongelmissa

27/03/2019
VOLKSWAGEN ID FAMILY

Volkswagenin sähköinen tulevaisuus: esittelyssä kaikki täyssähkömallit

19/04/2019
Neuron esittelee joukon virtaviivaisia täyssähköajoneuvoja

Neuron esittelee joukon virtaviivaisia täyssähköajoneuvoja

21/11/2019
Honda e saapuu Suomeen vasta vuonna 2021

Honda e saapuu Suomeen vasta vuonna 2021

16/11/2019
Tesla Cybertruck tieliikenteeseen kelpaamaton Euroopassa?

Tesla Cybertruck tieliikenteeseen kelpaamaton Euroopassa?

17/12/2019

  • TIETOSUOJA
  • KÄYTTÖEHDOT

SÄHKÖAUTOILIJA
Tärkeimmät uutiset sähköautoista ja aihepiiriin liittyvistä teemoista.
© Sähköautoilija 2020. Kaikki oikeudet pidätetty.

Ei tuloksia
Näe kaikki haut
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT

© 2020 Sähköautoilija

Sivustollamme käytetään evästeitä. Jatkamalla eteenpäin hyväksyt niiden käytön.