Uusiin sääntöihin reagoimattomuus tietää isoja sakkoja
Mercedes-AMG:ta uhkaa jopa miljoonien eurojen sakkorangaistukset, ellei se tule lähitulevaisuudessa vetämään pois markkinoilta eräistä raskaspäästöisimmistä malleistaan. Toisena vaihtoehtona on samaan kategoriaan päätyvien autojen hybridisointi. Luonnollisesti Mercedes-AMG ei ole ainoa yhtiö, joka joutuu miettimään reaktiotaan uuteen lakiin. AMG on kerännyt huomiota puoleensa lähinnä siitä syystä, että tiukentuvat päästörajat tulevat koskemaan sen mallistoja korostuvassa määrin.
Vuodesta 2021 lähtien Euroopassa toimivien autovalmistajien mallistojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen on oltava enintään 95 grammaa per kilometri. Sakkorangaistusten määrät suhteutetaan tietyn autovalmistajan myyntimääriin sekä siihen, kuinka paljon se jää jälkeen uudesta päästörajasta.

Mercedes-Benzin nykypäästöt liikaa
Mercedes-Benzin nykypäästöt ovat 138 grammassa kilometriltä, eli uuden rajan ylitys on kohtalaisen suuri. Uusi lainsäädäntö ei kiellä autolaivueiden uudelleenjärjestelyä, joten autoyhtiöiden odotetaan kiihtyvän hybridisoitumisen ohella uudelleenjärjestelevän autolaivueitaan tavalla, missä korkeapäästöisiä malleja niputetaan yhteen vähäpäästöisten autojen kanssa.
Nopeisiin ratkaisuihin sisältyy myös luonnollisesti moottorivalikoiman supistaminen tietyn mallin kohdalla
Nopeisiin ratkaisuihin sisältyy myös luonnollisesti moottorivalikoiman supistaminen tietyn mallin kohdalla. Esimerkiksi Mercedes-AMG saattaa vetää V12-moottoriset mallinsa pois markkinoilta. On myös puhuttu siitä, että Mercedes-Benzin sisällä laajemmassa mittapuussa rajoitettaisiin moottorivalikoiman määrää niin, että uutta autoa ei saa enää yli 3-litraisella koneella.
Uutinen tarkoittaa sitä, että jos joku vielä unelmoi sen uudenkarhean V12-moottorisen vauhtihirmun hankkimisesta, autokaupoille lähtemistä ei kannattaa venyttää ikuisuuteen.
