Sähköautoilija
SUOSITUT
  • TESLA
  • AUDI
  • BMW
  • MB
  • VW
  • VOLVO
Ei tuloksia
Näe kaikki haut
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT
OLE YHTEYDESSÄ
Sähköautoilija
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT
Ei tuloksia
Näe kaikki haut
Sähköautoilija

Lightyear One -konsepti todistetusti maailman aerodynaamisin sähköauto

Sähköautoa testattiin perusteellisesti tuulitunnelissa Italian Torinossa.

04/11/2019
Ryhmät SÄHKÖAUTOT, TEKNOLOGIA
0
Lightyear One -konsepti todistetusti maailman aerodynaamisin sähköauto
Jaa FacebookissaJaa Twitterissä

Autojen ilmanvastuksen mittaaminen on oma taiteenlajinsa. Uuden ajoneuvon suunnittelun näkökulmasta ne ilmanvastuksen tekijät, joihin voidaan vaikuttaa suoranaisesti, ovat ilmanvastuskerroin (cD) ja ajoneuvon otsapinta-ala (Ax). Molempien arvojen laskeminen madaltaa ilmanvastuksesta aiheutuvaa voimaa (FD).

Ilmanvastus on luonnollisesti tärkeä aihe autoyhtiölle käytännön näkökulmasta. Auton virtaviivaisuus tekee siitä ennen kaikkea vähemmän kuluttavan ja sitä kautta houkuttelevamman tuotteen. Etenkin ilmanvastuskertoimeen pyritään tältä pohjalta vaikuttamaan sellaisin keinoin, joilla cD-lukemaa saadaan alhaisemmaksi. Ajoneuvon rakenne ja muoto ovat tärkeimpiä vaikuttajia sen ilmanvastuskertoimeen.

Hollantilainen start-up -yhtiö on onnistunut luomaan konseptiauton, jonka cD-arvo on alle 0,2. Vertailumielessä rinnalle voidaan nostaa autoja kuten Tesla Model S (cD=0,24) ja Porsche Taycan Turbo (cD=0,22)

Hollantilainen start-up -yhtiö on onnistunut luomaan konseptiauton, jonka cD-arvo on alle 0,2. Vertailumielessä rinnalle voidaan nostaa autoja kuten Tesla Model S (cD=0,24) ja Porsche Taycan Turbo (cD=0,22) Lukemia ei kannata tulkita täydellisen absoluuttiseksi, sillä testipaikkoina toimivat tuulitunnelit vaihtelevat jonkin verran ominaisuuksiltaan. Ne ovat kuitenkin riittävän hyviä tarjotakseen asiallisia tuloksia ajoneuvojen keskinäiseen vertailuun.

Lightyear One -konseptiauto on edelleen kehitysvaiheessa, joten yhtiön mukaan jatkossa voidaan odottaa nähtäväksi entistä parempia arvoja. Hollantilaisen yhtiön tavoitteena on saada valmiiksi markkinoiden aerodynaamisin ajoneuvo vuoteen 2021 mennessä.

Lähde

Jaa7Twiittaa4Lähetä

Läheiset Artikkelit

Ei sisältöä

Avainsanat

ASTONMARTIN AUDI BENTLEY BMW BUGATTI BYTON CHEVROLET DRAKO DS FERRARI FIAT FORD GEELY HONDA HYUNDAI JAGUAR KARMA KIA LAGONDA LAMBORGHINI LEXUS LOTUS MB MCLAREN MINI MITSUBISHI NEURON NIO NISSAN OPEL PEUGEOT PIECH PININFARINA POLESTAR PORSCHE RIMAC RIVIAN SEAT SKODA TESLA TOROIDION TOYOTA VANDA VOLVO VW

SUOSITELLAAN

Volkswagen tähtää maailman suurimmaksi sähköautovalmistajaksi

Volkswagen tähtää maailman suurimmaksi sähköautovalmistajaksi

07/11/2019
Tesla Model 3 Performance vs Dodge Viper sekä Toyota Supra

Tesla Model 3 Performance vs Dodge Viper sekä Toyota Supra

17/11/2019
Lucid Air -täyssähköauton tuotanto alkaa vuoden 2020 lopulla

Lucid Air -täyssähköauton tuotanto alkaa vuoden 2020 lopulla

22/12/2019
Hyundailta järkälemäinen investointi sähköautoihin

Hyundailta järkälemäinen investointi sähköautoihin

06/12/2019
Aston Martin kiinnostunut taivaalle nousemisesta, Bugattin suunnittelija merenkäymisestä

Aston Martin kiinnostunut taivaalle nousemisesta, Bugattin suunnittelija merenkäymisestä

19/12/2019
nio es8 katumaasturi edestä

Kiinalaisyhtiö NIO vaikeuksissa vakuuttavista näytöistä huolimatta

28/10/2019

  • TIETOSUOJA
  • KÄYTTÖEHDOT

SÄHKÖAUTOILIJA
Tärkeimmät uutiset sähköautoista ja aihepiiriin liittyvistä teemoista.
© Sähköautoilija 2020. Kaikki oikeudet pidätetty.

Ei tuloksia
Näe kaikki haut
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT

© 2020 Sähköautoilija

Sivustollamme käytetään evästeitä. Jatkamalla eteenpäin hyväksyt niiden käytön.