Sähköautoilija
SUOSITUT
  • TESLA
  • AUDI
  • BMW
  • MB
  • VW
  • VOLVO
Ei tuloksia
Näe kaikki haut
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT
OLE YHTEYDESSÄ
Sähköautoilija
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT
Ei tuloksia
Näe kaikki haut
Sähköautoilija

Lamborghini Sián FKP 37 on mielenkiintoinen kevythybridi

Lamborghinin kevythybridi hyötyy superkondensaattoriteknologiasta.

15/11/2019
Ryhmät SUPERAUTOT, TEKNOLOGIA
0
Lamborghini Sián FKP 37 on mielenkiintoinen kevythybridi
Jaa FacebookissaJaa Twitterissä

Lamborghinin tiedetään tehneen jo pidempään yhteistyötä huippuyliopisto MIT:n kanssa (Massachusetts Institute of Technology). Nyt yhteistyöstä on kantautunut mielenkiintoista lisätietoa. Lamborghini on nimittäin jättänyt MIT:n kanssa patenttihakemuksen uudesta synteettisestä materiaalista, jolla on kykyä toimia superkondensaattorina.

Superkondensaattorit ovat yksinkertaistettuna kondensaattoreita, joihin voidaan varastoida poikkeuksellisen suuri määrä energiaa. Korkean energiantiheyden saavuttaminen uusilla materiaaleilla kiinnostaa luonnollisesti kaikkia sähköautovalmistajia (ja mikä ettei hankkijoitakin), sillä se tarkoittaa ennen kaikkea akustojen merkittävää painovähenemää. Lisäksi superkondensaattorimateriaaleilla voidaan saavuttaa tuntuvasti nopeampia latausvauhteja.

superkondensaattorimateriaaleilla voidaan saavuttaa tuntuvasti nopeampia latausvauhteja

Metalli-orgaaniset runkorakenteet (MOF / Metal-Organic Frameworks) soveltuvat niiden huokoisuudesta ja muunneltavuudesta johtuen moniin käyttökohteisiin. Lamborghinin ja MIT:n superkondensaattori perustuukin juuri MOF-konseptille. Lamborghinin mukaan uuden materiaalin molekylaarinen rakenne sallii elektrodien valmistuksen niin, että sähköiselle jännitteelle altisteinen pinta-ala on maksimaalisen suuri.

Domenicali pitää autojen sähköistymistä kasvavassa määrin houkuttelevana asiana ja toisaalta välttämättömänä pakkona

Lamborghinin toimitusjohtajan Stefano Domenicalin mukaan yhteistutkimustyö MIT:n kanssa kertoo kaiken siitä, mitä Lamborghini yhtiönä odottaa tulevaisuudelta. Projekti heijastelee myös yhtiön nykyistä arvomaailmaa. Domenicali pitää autojen sähköistymistä kasvavassa määrin houkuttelevana asiana ja toisaalta välttämättömänä pakkona.

Patenttihakemusta on edeltänyt kahden vuoden tutkimustyö Italiassa ja Yhdysvalloissa. Yhteistyö tulee jatkumaan vielä ainakin kolmen vuoden ajan. Erityisenä tavoitteena on superkondensaattorielementtien sekä ajoneuvorakenteiden yhteen sovitteleminen parhaalla mahdollisella tavalla. Lamborghini ja MIT pyrkivät samalla luomaan uusia akkuprototyyppejä, jotka ovat suuren sähkönvarastointikapasiteetin lisäksi rakenteellisesti kestäviä ja geometrisesti monipuolisia.

Tutkimustyö liittyen tulevaisuuden teknologisiin ratkaisuihin ei ole halpaa puuhaa, joten on luonnollista, että työtä vie eteenpäin yhtiöt, joiden asiakkailla on varaa maksaa laadusta. Lamborghini on varmuudella niitä yhtiöitä, jotka kykenevät leipomaan tulevaisuuden autojen hintoihin tämän päivän tutkimuskustannuksia. Työ ei myöskään ole pelkkää teoreettista toimintaa, nimittäin Lamborghinilla on jo yksi auto, joka hyötyy superkondensaattoriteknologiasta.

Kyseessä on 807 hevosvoimainen Lamborghini Sián FKP 37, joka on varustettu sähkömoottorilla ja superkondensaattorilla, joka on yhtiön mukaan kolme kertaa saman painoista litiumioniakkua tehokkaampi. Käytännössä puhutaan kevythybridisysteemistä, missä sähkömoottori antaa lisäpotkua kiihdytystilanteisiin, kun taas vastavuoroisesti regeneratiivinen jarrutus lataa superkondensaattorin. Italialainen superautoyhtiö on antanut ymmärtää, että Lamborghini Sián FKP 37:sta tullaan näkemään hyvin pieni tuotantoerä.

 Lähde

Kuvat: Lamborghini, Motor Authority
Jaa7Twiittaa4Lähetä

Läheiset Artikkelit

Ensiesittelyssä Lamborghini V12 Vision Grand Turismo
SUPERAUTOT

Ensiesittelyssä Lamborghini V12 Vision Grand Turismo

26/11/2019
LAMBORGHINI TERZO MILLENIO sähköauto
SUPERAUTOT

Ensimmäinen sähköistetty Lamborghini lähestyy todellisuutta

20/04/2019

Avainsanat

ASTONMARTIN AUDI BENTLEY BMW BUGATTI BYTON CHEVROLET DRAKO DS FERRARI FIAT FORD GEELY HONDA HYUNDAI JAGUAR KARMA KIA LAGONDA LAMBORGHINI LEXUS LOTUS MB MCLAREN MINI MITSUBISHI NEURON NIO NISSAN OPEL PEUGEOT PIECH PININFARINA POLESTAR PORSCHE RIMAC RIVIAN SEAT SKODA TESLA TOROIDION TOYOTA VANDA VOLVO VW

SUOSITELLAAN

536-hevosvoimainen sähköistetty Lexus LF-30 saapuu lokinsiipiovilla varustettuna

536-hevosvoimainen sähköistetty Lexus LF-30 saapuu lokinsiipiovilla varustettuna

23/10/2019
Suomessa myytiin poikkeuksellisen paljon sähköautoja marraskuussa

Suomessa myytiin poikkeuksellisen paljon sähköautoja marraskuussa

11/12/2019
Tata Nexon EV on Intian ensimmäinen täyssähköauto

Tata Nexon EV on Intian ensimmäinen täyssähköauto

10/10/2019
james bond sähköauto

James Bond ajaa uusimmassa elokuvassa sähköautolla

26/03/2019
Skodan ensimmäinen täyssähköauto lähestyy tuotantoa

Skodan ensimmäinen täyssähköauto lähestyy tuotantoa

22/10/2019
opel corsa 2020 sähkö

Opel esittelee kuudennen sukupolven Corsan kovan talvitestauksen yhteydessä

09/05/2019

  • TIETOSUOJA
  • KÄYTTÖEHDOT

SÄHKÖAUTOILIJA
Tärkeimmät uutiset sähköautoista ja aihepiiriin liittyvistä teemoista.
© Sähköautoilija 2020. Kaikki oikeudet pidätetty.

Ei tuloksia
Näe kaikki haut
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT

© 2020 Sähköautoilija

Sivustollamme käytetään evästeitä. Jatkamalla eteenpäin hyväksyt niiden käytön.