Rivian R1T:n tekniset tiedot:
- Täyssähköauto
- 4 moottoria (neliveto)
- Huippunopeus 200 km/h
- Akustovaihtoehdot 105 / 135 / 180 kWh
- Toimintasäde 370 / 480 / 640 kilometriä
- Kokonaisteho 300 kW (400 hv) / 562 kW (750 hv) / 522 kW (700 hv)
- 0-98 km/h kiihtyvyys 4.9 / 3.0 / 3.2 sekuntia

Rivianilla menee lujaa
Rivian ei ole toimittanut vielä yhdellekään asiakkaalleen lopullista tuotantoversiota lava-autostaan (R1T) taikka katumaasturistaan (R1S), mutta siitä huolimatta sen kassa ei ole tyhjenemässä lähiaikoina. Rivian onnistui nimittäin keräämään kokoon 3 miljardin dollarin (noin 2,7 miljardia euroa) summan vuoden 2019 rahoituskierroksillaan, mikä kertoo suuresta luottamuksesta yhtiön tulevaisuudenmenestykseen talousmaailman suunnalta.
Suuriin investoijiin lukeutuivat ainakin Amazon sekä Ford, joista molemmat ovat mukana pelissä sadoilla miljoonilla dollareilla. Monet muutkin yhtiöt ovat vakuuttuneet siitä, että Rivianilla on kokonaisuus hallussa. Toisin sanoen nykytilanne näyttää siltä, että Rivianin strategia, teknologisen osaamisen taso, tuotantotiimi ja ennen kaikkea esitellyt prototyyppiautot ovat jo sillä tasolla, että se kykenee aloittamaan varsin korkealaatuisten täyssähköautojen massatuotannon lähitulevaisuudessa.

Rivianin toimitusjohtaja on 36-vuotias, MIT:n yliopistosta tohtoriksi valmistunut R.J Scaringe, joka on nopeaan tahtiin nousemassa erääksi täyssähköautomaailman johtotähdistä. Miehellä ei ole vielä samassa määrin Twitter-seuraajia kuin Elon Muskilla, mutta Rivianin autoille on povattu sen tason menestystä, että Scaringe tulee monille vielä tutummaksi nimeksi. On myös mielenkiintoista nähdä, että miten Rivianin R1T ja Tesla Cybertruck tulevat pärjäämään kilpailussa toisiaan vastaan. Täyssähköisten lava-autojen odotetaan saapuvan markkinoille Yhdysvalloissa suunnilleen samaan aikaan, ja ainakin ulkonäkönsä puolesta ne houkuttelevat ympärilleen toisistaan poikkeavan asiakaskunnan.

Rivian R1T on tehty kovaan käyttöön
Rivian ei jää tiedossa olevilla teknisillä tiedoilla jälkeen muista Premium-luokan täyssähköautoista. Tehoa ja vääntöä sen malleissa on kuin urheiluautoilla, ja etenkin 180 kWh:n kokoisen akun luulisi lieventävän sitkeitäkin huolia toimintasäteen riittämättömyydestä. Jopa Rivianin ”pienin” 135 kWh:n akusto on suurempi kuin mitä sen merkittävin kilpailija Tesla tarjoilee nykyhetkellä mallistossaan.
Rivianin suunnittelufilosofiasta näkee sen, että auto on samassa määrin arkikäyttöön kuin kovempaa menoa vaativille retkille kohden karumpia maisemia. Videon ”tankkikäännöksellä” demonstroidaan auton sopeutuvuutta varsin tiukkoihinkin paikkoihin. Paikallaanpyörimisestä tekee mahdollisen eri suuntiin renkaita pyörittävät moottorit etu- ja taka-akseleilla.

Yhdysvalloissa sen R1T -lava-auton ykköskilpailija tulee olemaan Ford F-150, joka on tällä hetkellä sen maan myydyin lava-auto. Rivian on ilmoittanut hyväksyvänsä ennakkotilauksia myös Euroopasta.