Rivian-niminen yhtiö on ehtinyt toistaiseksi esitellä kaksi mallia, joista molemmat ovat saaneet lämpimän vastaanoton. Sekä pick-up että katumaasturi näyttävät erinomaisilta ja lupailevat hurjia suoritusarvoja. Vakuuttuneiden joukossa on autojätti Ford, mikä haluaa Rivianin alustan omaankin käyttöönsä.
Rivian tuo markkinoille katumaasturin, mikä kiihtyy kuin Ferrari
Rivian R1S katumaasturi sekä R1T pick-up ovat suoritusarvoiltaan käytännössä sama auto. Molemmat tulevat kolmena eri versiona, jotka ennen kaikkea eroavat akuston koon suhteen: vaihtoehtoina 105 kWh:n, 135 kWh:n ja 180 kWh:n konfiguraatiot. Pienimmällä akulla toimintasädettä riittää 370 kilometrin verran ja isoimmalla akulla ajokantavuudeksi kertalatauksella luvataan päälle 640 kilometriä.
Tehokkaimmassa Rivianissa riittää potkua 750 hevosvoiman verran ja auton virallinen 0-60 mph (0-96 km/h) lukema on tasan 3 sekuntia
Rivianin molemmat mallit tulevat 4 moottorilla, ja istumapaikkoja on vähintään viisi. Katumaasturin saa myös seitsemän paikkaisena. Tehokkaimmassa Rivianissa riittää potkua 750 hevosvoiman verran ja auton virallinen 0-60 mph (0-96 km/h) lukema on tasan 3 sekuntia. Rivianin perusmalleissa hevosvoimamäärä jää neljäänsataan ja vääntöäkin on jonkun verran vähemmän, mikä tarkoittaa 0-60 mph ajan kasvamista 4,9 sekuntiin. Kaikissa tapauksissa puhutaan yli kaksi ja puoli tonnisista ajoneuvoista, mitkä jättävät monet urheiluautot taakseen.
Fordilta odotettu askel eteenpäin
Mikäli edesmennyt ja aikansa palvellut Focus Electric jätetään huomioimatta, Ford ei ole käytännössä esitellyt vielä yhtäkään kunnon täyssähköautoa. Siten se on jäänyt jälkeen muun muassa Cadillacista sekä Buickista, mitkä ovat ehtineet ilahduttaa sähköautofaneja ensimmäisillä konsepteillaan. Ford on sentään muutamien teaserikuvien saattelemana vihjaillut Mustang-inspiroidusta katumaasturiprojektista ja lupaillut, että sen virallinen julkistaminen olisi tiedossa ensi vuonna.
CADILLACIN JA BUICKIN SÄHKÖAUTOKONSEPTIT
Rivian on perustettu jo vuonna 2009 ja nykyään sen katon alla työskentelee yli 750 työntekijää, eli ihan uunituoreesta yhtiöstä ei ole kyse
Ford ei ole kertonut vielä sen tarkemmin, että miten Rivian-investointi liittyy tai vaikuttaa ”Mach1” -nimellä kulkeneeseen projektiin. Itse Rivianista puhutaan edelleen start-up -yrityksenä, mikä saa 500 miljoonan dollarin summan kuulostamaan pöyristyttävältä. Toisaalta Rivian on perustettu jo vuonna 2009 ja nykyään sen katon alla työskentelee yli 750 työntekijää, eli ihan uunituoreesta yhtiöstä ei ole kyse. Ford ei ole myöskään ensimmäinen ison rahan sijoittaja, nimittäin ensimmäisellä Amazon-johtoisella rahankeruukierroksella (mikä seurasi yhtiön pitkään odotettua kaapista ulostuloa) potti kasvoi jo 700 miljoonaan dollariin.
KUVAT: RIVIAN/BIGSTOCK