Kirjoita hakeaksesi

video-img
Tags: ,

Volkswagenin sähköinen tulevaisuus: esittelyssä kaikki täyssähkömallit

Jaa

Volkswagen on pitänyt kiirettä sähköautojen rintamalla. Saatavilla on tällä hetkellä kaksi täyssähköistä mallia. Vähintään kolmen uuden mallin toimitukset alkavat seuraavan parin vuoden aikana ja suunnitelmia on senkin jälkeiselle ajalle. Tälle sivulle koottuna yhteen kaikki VW:n esittelemät sähköautot konseptit mukaan luettuna.

VW:n saatavilla olevat sähköautot

  • e-Up!
  • E-Golf

VW E-UP AND EGOLF

VW:n tuotantoon siirtyvät sähköautot*

  • ID.3 (2019)
  • ID. CROZZ (2020)
  • ID. ROOMZZ (2021)
  • ID. VIZZION (2021-22)
  • ID. BUZZ (2022)

 

VOLKSWAGEN ID FAMILY

*Kyseessä autovalmistajan yleinen suunnitelma mallien tuotantoon siirtymisestä. Autojen ilmestymisessä markkinoille tulee olemaan maakohtaisia eroja aikataulun suhteen. Suomeen ID.3:n odotetaan rantautuvan vuonna 2020. (Samasta autosta on käytetty myös I.D. NEO -nimitystä.)

VW ID.3

VW ID NEOVW ID/BIGSTOCK

Hatchbackista odotetaan markkinoille kolmea eri mallia perus, parempi ja paras -ajatuksella, jotka luultavammin esitellään päinvastaisessa järjestyksessä. Toisin sanoen kalliimpien sekä tehokkaampien mallien asiakastoimitukset alkavat ensimmäisenä. Mallista riippuen akuston koko on pienimmillään 48 kWh ja suurimmillaan 125 kWh. Tämä tarkoittaa vähintään 330 kilometrin toimintasädettä, ja toisaalta parhaimmillaan yli 500 kilometrin matkantekoa ilman latausta. Auto tulee myös 7,2 kW:n sekä 11 kW:n latureilla. Parhaimmillaan se yltää 125 kW:n pikalataustasolle (DC).

ID. CROZZ

VW CROSS SÄHKÖAUTOID CROZZ/BIGSTOCK

Nykykäsityksen mukaan ID. CROZZ siirtyy tuotantoon ID-perheen seuraavana mallina, toisin sanoen loppuvuodesta 2019. Auto nähtiin ensimmäistä kertaa Shanghain autonäyttelyssä vuonna 2017, joten paljon on tapahtunut lyhyessä ajassa. VW:n tavoite on saavuttaa miljoonan myydyn sähköauton raja ennen vuotta 2025, joten ID.3  ja CROZZ -mallien menestys on enemmän kuin tärkeää vision realisoitumiseen.

CROZZ-mallista odotetaan noin 300 hevosvoiman crossover katumaasturia, joka liikkuu kahden moottorin voimalla. Kantavuutta luvataan 500 kilometrin verran 83 kWh:n akustolla. ID-perheen standardina tulee olemaan pikalataus 80 prosenttiin puolessa tunnissa.

ID. ROOMZZ

VW ID ROOMZZ SÄHKÖAUTOID ROOMZZ/VW

Roomzz esiteltiin tämän vuoden Shanghain autonäyttelyssä, ja se oli odotetusti täysikokoinen SUV. Istuinrivejä autossa on kolme ja mottoreita kaksi. Crozzin tavoin kokonaistehoksi on ilmoitettu noin 300 hevosvoimaa, kiihtyvyydeksi nollasta sataan 6,6 sekuntia (erinomainen tämän kokoluokan autolle) ja toimintasäteeksi 450 kilometriä WLTP-testillä mitattuna. ID. Roomzz tullaan alkuun julkaisemaan Kiinan markkinoille, eikä toistaiseksi ole tiedossa millä aikataululla se leviää muihin maihin.

ID. VIZZION

VW ID VIZZION SÄHKÖAUTOID VIZZION/BIGSTOCK

Vizzionista odotetaan ID-perheen lippulaivaa, eikä syyttä: 111 kWh:n akustolla toimintamatkaksi luvataan yli 640 kilometriä, ja moottorit molemmilla akseleilla tekevät noin 300 hevosvoimalla varustetusta sedanista tyylikkään nelivedon. Kenties erikoisinta on se, että ensimmäistä kertaa maailmalle esitellystä konseptiautosta puuttui ratti kokonaisuudessaan (edestä taakse ulottuva karvamatto on onnistunut järkyttämään myös osaa yleisöstä). Se viittaa etenkin siihen, että autonomisen autoilun kehittäminen lukeutuu sähköistymisen ohella VW:n kärkihankkeisiin.

ID. BUZZ

VW BUZZ SÄHKÖAUTOVW BUZZ/VW

BUZZ-minibussista tekee mielenkiintoisen etenkin se, että se pohjautuu samalle MEB-alustalle kuin useammat muutkin VW-konsernin sähköajoneuvot. Se on siis etenkin omiaan demonstroimaan sitä, kuinka MEB-alustalle voidaan rakentaa useamman eri kokoluokan menopelejä. Buzzista odotetaan tuplamoottorista nelivetoa, mikä liikahtaa nollasta sataan vähäisessä viidessä sekunnissa. Minibussi on varustettu samalla 111 kWh:n akulla kuin Vizzion, mikä muuttuu noin 450 kilometrin toimintasäteeksi. Tuotannon on ilmoitettu alkavaksi vuonna 2022. ID. Buzzista on ehditty nähdä myös cargo-versio (mukana kuvissa).

 

VW:n muut sähköautot

ID. BUGGY

VW ID BUGGY SÄHKÖAUTOID BUGGY/VW

ID. Buggy hurmasi monia tämän vuoden Geneven autonäyttelyssä. Konsepti on sulava yhdistelmä tulevaisuutta sekä nostalgisuutta, ja näillä näkymin se jää juuri siksi eli konseptiksi. Muiden ID-perheen autojen tapaan Buggy on rakennettu MEB-alustalle, eli kyse on tämänkin auton kohdalla ennen kaikkea moneen suuntaan taipuvan alustan demonstroinnista.

ID. R PIKES PEAK

VW ID R SÄHKÖKILPAAUTOID R/VW

ID. R on tuplamoottorinen kisa-auto, minkä 680 hevosvoimaa 650 newtonmetriä vääntöä kiihdyttävät sen nollasta sataan vähäisessä 2,2 sekunnissa. Yksipaikkainen kisa-auto painaa 1100 kiloa ja se on varustettu 43 kWh:n akulla. ID. R Pikes Peak on ehdottomasti nimensä arvoinen, sillä se rikkoi kyseisen vuoristonousukilpailun ennätyksen vuonna 2018 isolla marginaalilla. Seuraavaksi tämä tykki tullaan näkemään legendaarisella Nürburgringillä.

Katso myös kuvagalleriat!

Tägit

Saatat pitää myös näistä

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *