Kirjoita hakeaksesi

video-img
Tags: ,

Vertailussa Nissan Leaf ja Hyundai Ioniq Electric: kumpi on parempi valinta?

Jaa

Nissan Leaf ja Hyundai Ioniq Electric lukeutuvat tämän hetken myydyimpiin sähköautoihin, jotka kilpailevat rinta rinnan samassa hintaluokassa. Ominaisuuksia vertaillessa kumpikaan autoista ei nouse selvästi toista korkeammalle. Pieniä eroja kuitenkin on.

leaf vs ionic vertailuNissan Leaf

  • Kokonaisteho 110 kW (150 hp)
  • Huippunopeus 144 km/h
  • Kiihtyvyys nollasta sataan 7,9 sekuntia
  • Toimintamatka 270 km (WLTP)
  • 40 kWh akku
  • 2WD, Etuveto
  • Kokonaispaino 1995 kg
  • Hinta alkaen n. 38 000€

Lataus

  • 6,6 kW kiinteä laturi
  • Akun jännite 360 V
  • Hidas lataus: 21 tuntia
  • Peruslataus: 7,5 tuntia
  • Pikalataus: 60 minuutissa 20% → 80% (pikalatausliitin 50 kW:n pikalatauspisteeseen)
  • Akkutakuu: 8 vuotta / 160 000 km

nissan leaf sähköauto

Hyundai Ioniq Electric

  • Kokonaisteho 88 kW (120 hp)
  • Huippunopeus 165 km/h
  • Kiihtyvyys nollasta sataan 9,9 sekuntia
  • Toimintamatka 280 km (WLTP)
  • 28 kWh akku
  • 2WD, Etuveto
  • Kokonaispaino 1880 kg
  • Hinta alkaen n. 37 000€

Lataus

  • 6,6 kW kiinteä laturi
  • Akun jännite 360 V
  • Hidas lataus: 12 tuntia
  • Peruslataus: 6 – 8 tuntia
  • Pikalataus: n. 30 minuuttia (50 kW – 100 kW)
  • Akkutakuu: 8 vuotta / 200 000 km

HYNDAI IONIQ sähköauto

Ominaisuuksien vertailu

Suorituskyvyltään autot ovat melko tasavertaisia. Nissan Leaf on hieman tehokkaampi (110 kW) Hyundai Ioniq EV:tä (88 kW), mikä näkyy lähinnä pari sekuntia ripeämmässä kiihtyvyydessä nollasta sataan. Hyundai Ioniqilla taas pääsee kovempaa (huippunopeus 165 km/h). Leafissa on selvästi isompi akku, mutta toisaalta Ioniq yllättää siitä huolimatta hieman paremmalla toimintasäteellä. Isompi akku selittää ensilinjassa sen, että Leaf on noin 100 kiloa Ioniqia painavampi.

Kenties isoin ero näiden autojen välillä on se, että Hyundai Ioniqin lataa selvästi nopeammin etenkin hitaan latauksen (tavallinen sähkötöpseli) ja pikalatauksen tasoilla (teholatausasemat)

Kenties isoin ero näiden autojen välillä on se, että Hyundai Ioniqin lataa selvästi nopeammin etenkin hitaan latauksen (tavallinen sähkötöpseli) ja pikalatauksen tasoilla (teholatausasemat). Myös peruslataus (varsinainen sähköauton lataamiseen tarkoitettu pistoke) käy Hyundailta parhaimmillaan puolitoista tuntia ripeämmin. Sellaisille asiakkaille jotka haluavat sähköautoonsa lisäkilometrejä mahdollisimman nopeaan tahtiin Hyundai Ioniq on oikea valinta, etenkin mikäli asuinpaikka on sellainen missä teholatausasemia voi hyödyntää.

Ulkoa ja sisältä molemmat autot näyttävät tavanomaisen tyylikkäiltä. Molemmat autonvalmistajat ovat valinneet saman linjan sen suhteen, että sähköautojen perusilme pidetään melko samanlaisena polttomoottori- tai hybridimalleihin. Hyundai tarjoilee hieman pidemmän takuun akustolle (40 000 kilometriä enemmän).

Kaiken kaikkiaan parivaljakko on tasainen, eikä ole siis mikään ihme, että ne ovat hinnoiteltu hyvin lähelle toisiaan. Tiukassa vertailussa edellä mainittujen ominaisuuksien osalta vaaka kallistuu hieman Hyundai Ioniqin puolelle, mutta toisaalta Nissan Leaf lupailee älyominaisuuksien puolella tiettyjä etuja kilpailijan malliin verrattuna. Kummatkin autot ovat osuvia valintoja (etenkin ensimmäiseksi) sähköautoksi perusluotettavuudeltaan, ja lopulliseen valintaan vaikuttaa yksilötason preferenssit kuten kuinka paljon itse kukin arvostaa vaikkapa tavaratilan runsautta tai sisätilojen verhoiluvaihtoehtoja.

Yhteenveto

  • Kokonaisteho: Nissan
  • Huippunopeus: Hyundai
  • Kiihtyvyys: Nissan
  • Toimintamatka: Hyundai
  • Akun koko: Nissan
  • Vähemmän painoa: Hyundai
  • Nopeampi ladata: Hyundai
  • Halvempi hinnaltaan: Hyundai

 

Nissan Leaf 2019, Hyundai Ioniq Electric 2019

Tägit

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *