Kirjoita hakeaksesi

video-img
Tags: ,

Škoda VISION iV on yhtiön ensimmäinen sähköauto

Jaa

VISION iV -täyssähkökonseptia on odotettu jo muutamia kuukausia nähtäville. Nyt se on viimein täällä, eikä se ole pettymys: neliovinen crossover coupe vakuuttaa sporttisella muotoilulla, yllättävällä tilavuudella sekä riittävällä määrällä tehoa. Auton kehityksessä on hyödynnetty Volkswagen-konsernin MEB-alustaa, mikä tullaan näkemään tulevaisuudessa monissa eri sähköautoissa.

Škoda VISION iV

  • Neliveto
  • Kaksi sähkömoottoria yhteisteholtaan 225 kW (306 hv)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h 5,9 s
  • Maksiminopeus 180 km/h
  • Maksimitoimintamatka 500 kilometriä
  • 80-prosenttinen lataus 30 minuutissa

 

Tekniikka ja teknologia

VISION iV:n voimanlähteenä on kaksi sähkömoottoria, joista toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla. VISION iV on siis luonnollisesti nelivetoinen, mistä on kehittymästä täyssähköautojen standardi. 2019 Geneven autonäyttelyssä esitellyn Audi Q4 e-tronin tavoin ajotietokone säätelee moottoreiden 225 kW:n (306 hv) yhteistehon välittymistä pyörille ajotilanteesta riippuen. Maksimiajokantavuudeksi ilmoitetaan 500 kilometriä (WLTP-standardi), ja auto latautuu nopeimmillaan 80-prosenttisesti puolessa tunnissa.

2019 Geneven autonäyttelyssä esitellyn Audi Q4 e-tronin tavoin ajotietokone säätelee moottoreiden 225 kW:n (306 hv) yhteistehon välittymistä pyörille ajotilanteesta riippuen

Laser- ja tutkatunnistimet takaavat turvallisen ajon niissäkin tilanteissa, missä kuljettaja ei ehdi reagoida äkkitilanteisiin ajoympäristössä. Parhaimmillaan auto selviää itsenäisestä ajosta sekä pysäköimään itsensä. Tulevaisuuden teknologiasta kertoo muun muassa ominaisuudet, mitkä liittävät auton ympäristöönsä ja välittävät ajotietokoneelle tietoa muista tienkäyttäjistä.

Vision IV viihdekäytössä

Kuljettajan ja matkustajien viihtyvyys on taattu eleillä sekä puheella kontrolloitavalla tietoviihdejärjestelmällä. Standardi älypuhelin integroituu autoon helposti, ja puhelimella saattaa myös muun muassa hallita auton keskuslukitusta. Škoda tulee jatkossa panostamaan lisäksi monipuolisiin virtuaali- ja mobiilipalveluihin.

Ulkopuolelta ja sisältä

VISION iV:n pituus on 4665 mm, leveys 1926 mm ja korkeus 1613 mm. Konseptiautossa on sisällä neljä istuinta, ja jokaiselle matkustajalle riittää kompaktiudesta huolimatta mukavasti tilaa. Sisätilat ovat futuristiset, mikä suunnittelutyyli korostuu monitasoisessa kojelaudassa sekä täysin uudennäköisessä keskikonsolissa. Auton ulkopuolella huomio kiinnittyy ensimmäisenä jäähdytinsäleikköön, joista ei olla uskallettu vielä luopua (verraten etenkin Tesla Model 3:n rohkeaan ratkaisuun), mutta keulaa ei kuitenkaan ole jätetty täysin perinteiseksi, nimittäin vaakasuuntainen valolista ulottuu päävalojen alla puolelta toiselle antaen autolle varsin persoonallisen ilmeen. Muihin erityisyyksiin lukeutuu perinteisten ulkopeilien tilalla olevat kamerat sekä tavanomaisempaa sulavalinjaisemmat sivuikkuna.

Konseptiautossa on sisällä neljä istuinta, ja jokaiselle matkustajalle riittää kompaktiudesta huolimatta mukavasti tilaa. Sisätilat ovat futuristiset, mikä suunnittelutyyli korostuu monitasoisessa kojelaudassa sekä täysin uudennäköisessä keskikonsolissa

 

Yhteenveto: kaiken kaikkiaan vakuuttava esilletulo Škodalta auton muodossa, josta jäämme mielenkiinnolla odottamaan enemmän. Tämä on yksi niistä autoista, joita moni odottaa pääsevänsä koeajamaan.

Lähde

Tägit

Saatat pitää myös näistä

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *