Kirjoita hakeaksesi

video-img

Piëch Mark Zero täyssähköauto nähtävillä Geneven autonäyttelyssä

Jaa

Piëch Mark Zero näyttää olevan vielä osittain keskeneräinen ja osa luvatuista ominaisuuksista kuulostaa hurjalta, mutta siitä huolimatta auto on vakuuttava ja saattaa hyvinkin täyttää lupauksensa lähitulevaisuudessa.

PIECH MARK ZERO HARMAA

 

Piëch Mark Zero tiivistettynä:

  • 3 moottoria yhteisteholta 450 kW
  • toimintamatka 500 kilometriä (WLTP-standardi)
  • paino 1800 kg
  • kiihtyvyys 3,2 sekuntia (0-100)
  • huippunopeus 250 km/h
  • 80-prosenttinen lataus vajaassa viidessä minuutissa

Sähköauton päätä huimaava latauskapasiteetti

Vielä pari vuotta sitten elettiin todellisuudessa, missä ensimmäisten sukupolvien Teslojen akkujen täyttymistä saatiin odotella useampia tunteja. Tänä vuonna alkaa olla jo tavallista, että useat autovalmistajat lupaavat teholatauksella 80 prosentin täyttöä puoleen tuntiin tai hieman sen alle. 80-prosenttinen lataus vajaassa viidessä minuutissa (tarkalleen ottaen 4 minuuttia ja 40 sekuntia) kuulostaa siis liian hurjalta ollakseen totta vähintään siinä mielessä, että sellaisista lukemista uskaltaisi vielä uneksia sarjatuotantoautoissa. Lukemat ovat kuitenkin lupaavia tulevaisuutta ajatellen, ja ne ennen kaikkea kertovat siitä, miten ripeästi kärkiteknologia kehittyy.

Yhteys Porschen sukuun

Yhtiön nimi tulee sen toiselta perustajajäseneltä Anton Piëchiltä, joka on Ferdinand Piëchin eli Volkswagen AG:n entisen hallituksen puheenjohtajan poika. Kyseinen perhe lukeutuu Volkswagenin ja Porschen merkittävimpiin omistajiin, ja Anton Piëch on vieläpä Ferdinand Porschen tyttären pojan poika. Nimen takana on siis runsaasti katu-uskottavuutta, mikä uskottavuus varmasti siirtyy Piëch Mark Zeron lopulliseen versioon.

Yhtiön nimi tulee sen toiselta perustajajäseneltä Anton Piëchiltä, joka on Ferdinand Piëchin eli Volkswagen AG:n entisen hallituksen puheenjohtajan poika. Kyseinen perhe lukeutuu Volkswagenin ja Porschen merkittävimpiin omistajiin

Mark Zeron tekniikka ja design

Piëch Mark Zero tuo ulkonäöltään mieleen muun muassa Ferrari F12 Berlinettan peräpainotteisella ohjaamolla ja pitkällä etuosalla. Virtaviivaisen sporttinen muotoilu antaa selvän vaikutelman ripeästi kiihtyvästä autosta tukevalla huippunopeudella. Kyseessä on kaksipaikkainen coupe, mikä pohjautuu alumiinirungolle. Runkoratkaisu sallii yhtiön mukaan eri konfiguraatioita, ja yhtiö onkin luvannut jo esitellä lisää autoja tulevaisuudessa.

Suoritusarvot lupaavat WLTP-toimintamatkaksi 500 kilometriä, nollasta sataan kiihtyvyydeksi 3,2 sekuntia ja 450 kW:n yhteistehon kolmelta eri moottorilta, joista yksi on sijoitettu etuakselille ja kaksi taka-akselille. Akut ovat sijoitettu kuljettajan taakse toisin kuin monissa muissa täyssähköautoissa missä akut ovat skeittilautamaisesti alustan pohjassa. Varsinaiset akut tulevat kiinalaiselta akkuvalmistajalta Desteniltä, ja lataustekniikkaa on kehittämässä kiinalainen Qingdao Tgood Electric.

Lupaava tulevaisuus

Voimme ainoastaan jäädä mielenkiinnolla odottamaan lisää kuulumisia Piëch Mark Zerosta, ja kiinnostavaa on etenkin nähdä sähköurheiluauto täysin viimeistellyssä muodossa! Autovalmistajalle ei pitäisi tuottaa vaikeutta järjestää se paikalle vähintään Frankfurtin autonäyttelyyn, mikä järjestetään syyskuussa.

 

Tägit

Saatat pitää myös näistä

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *