Kirjoita hakeaksesi

video-img
Tags:

Ferrari valmistuu seuraavan hybridin esittelyyn, mikä tapahtuu kesään mennessä

Jaa

Ferrari on luvannut esitellä seuraavan hybridinsä kesään mennessä. Autovalmistaja esitteli muutamia vuosia sitten ensimmäisenä hybridinään eeppisen Ferrari LaFerrarin, joten seuraavalta puolisähköiseltä superautolta on lupa odottaa paljon.

ferrari f8 tributo redFerrari F8 Tributo

Ferrarin katumaasturia joudutaan vielä odottamaan

Ferrarin tavoite on esitellä 15 uutta autoa markkinoille ennen ensimmäisen katumaasturin julkistamista, mikä nykyisen suunnitelman mukaan tapahtuu vuonna 2022. Tämän vuoden Geneven autonäyttelyssä se esitteli vielä perinteisen tuplaturbomallin nimeltään Ferrari F8 Tributo (kuvissa). Tributo-sana (suom. tribuutti eli kunnianosoitus) voisi viitata siihen, että F8 merkitsee Ferrarille tietyn ajanjakson kulminoitumista viimeiseen huippusuoritukseen. Seuraava ajanjakso taas voisi mitä luonnollisimmin tarkoittaa sähköistämisen aikaa.

Hybridisaatio on ainoa keino nostaa tehoja ja samalla laskea päästöjä

Superautoyhtiöt pakon edessä

Ferrarilla (ja muilla superautovalmistajilla) on tietyllä tapaa selkä vasten seinää, sillä hybridisaatio on ainoa keino nostaa tehoja ja samalla laskea päästöjä. Autoyhtiöitä ei myöskään motivoi ainoastaan vihreä maailmanpelastaminen (jos ollenkaan), vaan moderni ympäristöpolitiikka pakottaa omalta muutoksiin. Muun muassa Euroopan isojen kaupunkien keskustoja ollaan alettu sulkea korkeapäästöisiltä ajoneuvoilta – mikä lainsäädäntö on täysin altis tiukennuksille jatkossa – joten muutaman vuoden päästä vanhemman sukupolven polttomoottorilla varustettu superauto saattaa jäädä autotalliin, vaikka kesäiltaa tekisi mieli juhlistaa ilta-ajelulla vaikkapa Madridissa.

Sähköistyminen tuo mukaan sekä haasteita että hyviä puolia

Voimavälityksen sähköistämisestä on Ferrarille myös suoraa hyötyä. Niin sanottu ”turbo lag” eli turbotekniikkaa hyödyntävän perinteisen moottorin tapa reagoida pienellä viiveellä kaasun lisäämiseen on aina ollut kirosana Ferrarille. Sähkömoottorien mahdollistama, välittömästi tarjolla oleva vääntövoima on mitä parhain lisä tekniikkaan. Keskeisin haaste on miettiä tasapaino kohdalleen. Esimerkiksi V6-moottorien ja sähkömoottorien yhteen sulattamisesta on jo runsaasti hyvää kokemusta, mutta esim. sähkömoottoriteknologian virittäminen V12-moottorin rinnalle ei välttämättä tekisi mitään järkeä. Entä Hybridi V8? Ferrarin insinöörien mukaan mahdollisuuksien rajoissa, mutta ainakaan toistaiseksi Ferrari ei ole suostunut paljastamaan lisää yksityiskohtia uusimmasta autostaan.

Lähde

Tägit

Saatat pitää myös näistä

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *