Kirjoita hakeaksesi

video-img
Tags: ,

Audin sähköinen tulevaisuus: esittelyssä kaikki täyssähköautot

Jaa

Audin rohkeana tavoitteena on kasvattaa sähköistettyjen autojensa valikoimaa kolmeenkymmeneen eri malliin vuoteen 2025 mennessä. E-tronien perheeseen lukeutuu sekä hybridejä että täyssähköautoja. Tässä jutussa keskitymme jälkimmäisiin ajoneuvoihin.

AUDI AI:ME KONSEPTIAUTO

 

Audin kaikki sähköautot*

  • Audi E-tron (2019)
  • Audi E-tron sportback (2019)
  • Audi Q4 E-tron (2020)
  • Audi E-tron GT (2020)
  • Audi PB18 (rajallinen tuotantoerä)
  • Audi Aicon (konsepti)
  • Audi Elaine (konsepti)
  • Audi AI:ME (konsepti)
  • Audi E Vision Grand Turismo (konsepti)

 

*Kyseessä autovalmistajan yleinen suunnitelma mallien tuotantoon siirtymisestä. Autojen ilmestymisessä markkinoille tulee olemaan maakohtaisia eroja aikataulun sekä tarjonnan suhteen.

 

Audi E-tron (2019)

AUDI E-TRON

Audi E-tron on ehtinyt kerätä valtavan määrän huomiota puoleensa, eikä ihme siinä mielessä, että kyseessä on saksalaisjätin ensimmäinen massamarkkinoille suunnattu täyssähköauto. Kyseessä on siis tuplamoottorinen katumaasturi, mikä kehittää kokonaistehoa 400 hevosvoiman verran ja liikahtaa nollasta sataan 5,7 sekunnissa. Ei ollenkaan paha ajoneuvolta mikä painaa reilut kaksi ja puoli tonnia.

Audi E-tronissa on ruhtinaallinen 95 kWh:n akku, mikä periaatteessa kuulostaa hyvältä, mutta mikä on kuitenkin ollut syynä isoimpaan määrään kritiikkiä. E-tronia on mainostettu toimintasäteeltään 400 kilometrin sähköautona, mutta etenkin jenkkilässä se sai kylmää vettä niskaansa jäädessään EPA-testissä 330 kilometriin (EPA-testi on siis amerikkalainen versio Euroopan WLTP:stä. Kertaa tarvittaessa perusasiat nopeasti täältä).

Audi muun muassa lupailee, että raskaan kaasujalan omaaville autoilijoille E-tron on kilpailijoita parempi ratkaisu, sillä sen akuston keskivertoa tehokkaampi sekä fiksumpi jäähdytysjärjestelmä takaa sen, että autoa kyetään puskemaan suorituskyvyn äärirajoille useammin

On hyvä kuitenkin pitää mielessä, ettei akustoa ole järkevää arvioida pelkästään sen tarjoileman toimintasäteen perusteella (vaikka toimintasäde onkin keskeinen laatukriteeri). Audi muun muassa lupailee, että raskaan kaasujalan omaaville autoilijoille E-tron on kilpailijoita parempi ratkaisu, sillä sen akuston keskivertoa tehokkaampi sekä fiksumpi jäähdytysjärjestelmä takaa sen, että autoa kyetään puskemaan suorituskyvyn äärirajoille useammin muun muassa täyskiihdytysten muodossa.

 

AUDI E-TRON SPORTBACK

Audi E-tronista tullaan näkemään myös sportback-versio, mikä näyttää alustavien kuvien perusteella varsin hyvältä, ja tulee luonnollisesti olemaan tehokas neliveto E-tronin tavoin.

Audi Q4 E-tron (2020)

audi q4 e-tron sähköauto

Audi Q4 E-tronista olemmekin ehtineet kirjoitella muun muassa tässä jutussa. Perusasiat kerrattuna, kyseessä on E-tronia kompaktimpi tuplamoottorinen katumaasturi, joka tulee suorituskyvyltään hieman isoveljeään E-tronia kevyempi, mutta toisaalta tarjoilee jonkin verran enemmän toimintasädettä. Kokonaistehoa riittää siis 300 hevosvoiman verran, ja auto liikahtaa nollasta sataan 6,3 sekunnissa. 83 kWh:n akun lupaillaan riittävän 450 kilometrin toimintasäteeseen. Auton toimitukset alkavat vuoden 2020 lopulla, mikä tarkoittanee sitä, että Audia kiinnostaa ennen kaikkea tarjota parivaljakollaan kova kilpailu omalla maallaan Teslan Model X- ja Model Y -kaksikolle.

Audi E-tron GT (2020)

audi e-tron gt sähköauto

800 voltin akkujännite on toistaiseksi harvinaista herkkua sähköautojen puolella (350-400 volttia on standardi). Sillä lukemalla Audi E-tron GT nousee samaan sarjaan Porsche Taycanin sekä Aston Martin Rapid E:n kanssa

Audi E-tron GT:stä odotetaan luonnollisesti autovalmistajan sähköistä lippulaivaa. Kyseessä on 600 hevosvoimainen neliveto, mikä liikahtaa nollasta sataan 3,5 sekunnissa. Huippunopeus autolla on rajoitettu 240 km/h, ja 90 kWh:n akku antaa toimintasädettä neljänsadan kilometrin verran. Näillä numeroilla Audi E-tron GT pärjää mukavasti ennen kaikkea Model S Teslalle, mutta rahalla saa ripeästi kiihtyvän sporttiauton lisäksi nopeasti täyttyvät akut, mistä luultavammin tulee eräs auton suurimmista myyntivalteista. 800 voltin akkujännite on toistaiseksi harvinaista herkkua sähköautojen puolella (350-400 volttia on standardi). Sillä lukemalla Audi E-tron GT nousee samaan sarjaan Porsche Taycanin sekä Aston Martin Rapid E:n kanssa, mitkä autot tulevat kilpailemaan kaikista nopeimmilla teholatausajoilla.

Audi PB18 (rajallinen tuotantoerä)

audi pb18 superauto

Shooting brake -henkisessä superautossa on kolme moottoria, mitkä kehittävät yhteensä 670 hevosvoimaa tehoa sekä 830 newtonmetriä vääntöä

Audi PB18 edustaa tällä hetkellä sitä mihin Audi kykenee korkeasuorituskykyisten täyssähköautojen rintamalla parhaimmillaan. Shooting brake -henkisessä superautossa on kolme moottoria, mitkä kehittävät yhteensä 670 hevosvoimaa tehoa sekä 830 newtonmetriä vääntöä. Nollasta sataan auto liikahtaa vähäisessä 2 sekunnissa, ja akkujännite on 800 voltissa E-tron GT:n tavoin. Kookkaasta 95 kWh:n akusta huolimatta auton kokonaispaino on kyetty pitämään reilussa 1500 kilossa, mikä tarkoittaa sitä, ettei hiilikuidun määrässä olla säästelty runko-osien suhteen. Mielenkiintoinen ratkaisu PB18 ohjaamossa on se, että auton kykenee muuttamaan kaksipaikkaisesta yksipaikkaiseksi rataolosuhteisiin sopien.

Audi Aicon sekä Elaine (konsepteja)

audi aicon sähköauto

Konseptit esiteltiin muutama vuosi sitten, ja niiden avulla ennen kaikkea visioitiin robottiautojen aikakautta. Aiconin suhteen Audi meni niinkin pitkälle, ettei konseptin sisältä löydy rattia eikä polkimia. Auto on futuristisen näköinen sporttisedan, jota ei välttämättä tunnistaisi edes Audiksi, ellei keularatkaisua oltaisi jätetty perinteisempään malliin. Aiconin suhteen puhuttaisiin 5-luokan robottiautosta, toisin sanoen täysautonomisesta ajoneuvosta, eli kuljettaja ”joutuisi” luottamaan menopeliin kaikissa olosuhteissa. Toistaiseksi yhtäkään viitostason autoa ei toisaalta olla todellisen elämän puolella nähty.

Aiconin suhteen puhuttaisiin 5-luokan robottiautosta, toisin sanoen täysautonomisesta ajoneuvosta

Elaine palveli ponnahduslautana E-tron perheen täyssähköisille katumaastureille, joista nyt ollaan nähty E-tron SUV sekä jälkimmäisen mallin pikkuveli Q4 E-tron. Tosin molemmat tuotantoautot ovat ulkonäöltään paljon perinteisempiä Audeja kuin otsikonalaiset konseptit. On mielenkiintoista nähdä, että missä vaiheessa Audi rohkenee reilumpaan kasvojen kohotukseen sähköautojen rintamalla. Mielenkiintoinen yksityiskohta Elainesta on vielä siinä, että Audi tutki konseptissaan kolmen moottorin vaihtoehtoa (kaksi moottoria taka-akselilla). Tuotantoautojen puolella tuplamoottorinen taka-akseli löytyy muun muassa vastikään julkistetusta Aston Martin Rapid E:stä.

 

audi elaine sähköauto

Audi AI:ME (konsepti)

Audi AI:ME

AI:ME jatkaa futuristisena konseptina siitä, mihin Aicon ja Elaine jäivät pari vuotta sitten

AI:ME on ensimmäinen pienikokoinen sähköautokonsepti Audilta, ja siinä mielessä mielenkiintoinen uusi tuttavuus. Suosituimpiin höyhensarjalaisiin sähköautojen puolella tällä hetkellä lukeutuu muun muassa Volkswagen e-UP!, Smart EQ fortwo, Citroen Z-cero sekä Fiat 500e. Tosin AI:ME ei siinä mielessä lukeudu joukkoon, ettei kyseessä ole missään nimessä (ainakaan lähitulevaisuudessa) tuotantoon suunniteltu auto. AI:ME jatkaa futuristisena konseptina siitä, mihin Aicon ja Elaine jäivät pari vuotta sitten. Jälkimmäinen parivaljakko edustaa Audin visiota pitkille ajomatkoille, kun taas AI:ME huomioi autoilijat, joiden matkantekotarve rajoittuu kaupunkialueille. Tason 4 autonomisuus tarkoittaa sitä, että ratti sekä polkimet tarvitaan edelleen ohjaamoon, jotta kuljettaja kykenee ottamaan kopin ajamisesta niissä tilanteissa, mihin auton tekoäly ei yletä.

Audi E Vision Grand Turismo (konsepti)

AUDI-E VISION GRAND TURISMO

kolme sähkömoottoria kehittävät yhteistehoa yli 800 hevosvoimaa ja kiidättävät sen nollasta sataan 2,5 sekunnissa

E Vision Grand Turismo lähti liikkeelle Playstation-pelistä, joten yllätys oli suuri autovalmistajan esitellessä maailmalle suunnilleen kirjaimellisesti saman auton käsin kosketeltavana versiona vuosi sitten keväällä. E Vision Grand Turismo ei ole pelkästään mikä tahansa sähköautokonsepti kiiltävissä kuorissa, vaan se on täysverinen rata-auto, minkä kolme sähkömoottoria kehittävät yhteistehoa yli 800 hevosvoimaa ja kiidättävät sen nollasta sataan 2,5 sekunnissa. Akuston kokoa ei paljastettu eikä sen enempää tarkempia teknisiä tietoja siitä, miten kovaa rata-ajoa E Vision Grand Turismo sietää. Autoa ei myöskään ole käytetty muuten kuin näyttelyiden komistuksena sekä kisataksina e-moottoriurheilun puolella. Siitä huolimatta se lupailee hyvää Audin sähköiselle tulevaisuudelle ja toimii luonnollisena testialustana korkean suorituskyvyn teknologialle.

 

Kuvat: VW/BIGSTOCK

Katso myös kuvagalleriat täältä.

Tägit

Saatat pitää myös näistä

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *