Kirjoita hakeaksesi

video-img

6 sähköautoa yli tuhannella hevosvoimalla

Jaa

Sähköautojen kentällä ollaan ehditty jo tottua häkellyttäviin suoritusarvoihin, eikä ihme siinä mielessä, että on jo useita autoja, mitkä liikkuvat eteenpäin neljän eri moottorin voimalla. Tässä muutamia superautoja, mistä hevosvoimat eivät lopu kesken. Esitellyistä autoista ainakin Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Vanda Dendrobium sekä NIO EP9 nähdään jatkossa (rajoitetussa) tuotannossa.

Rimac Automobili C_Two – 1914 hp

Kroatialainen Rimac on ehtinyt nautiskella huomiosta sähköautojen näyttämöllä jo lähes vuosikymmenen verran, eikä syyttä, sillä jo vuonna 2011 esitelty Concept One -täyssähköauto oli siihen aikaan jotakin ennen näkemätöntä. Vuonna 2018 esitelty C_Two vahvisti Rimacin asemaa sähkösuperautojen kentällä entisestään, mistä kertoo muun muassa rahakas yhteistyösopimus Porschen kanssa. Rimac on ehtinyt työskennellä viime vuosina muun muassa myös Aston Martinin, Koenigseggin sekä Pininfarinan kanssa. Etenkin Pininfarina Battistassa on runsaasti Rimacin teknologiaa.

  • Moottorit: 4
  • Vääntö (nm): 2300
  • 0-100 (km/h): 1,85 sekuntia
  • Huippunopeus (km/h): 415
  • Toimintasäde (km): 647
  • Akkukoko (kWh): 120

Pininfarina Battista – 1900 hp

Pininfarina Battista saattaa hyvinkin olla uusi lempiautomme. Autoa tullaan valmistamaan 150 kappaletta ja hintalappu asettuu pöyristyttävään 2,6 miljoonaan dollariin. Pininfarina on perinteisesti tunnettu muille yhtiöille tekemästään korimuotoilusta sekä yleisemmästä suunnittelutyöstä. Pininfarina-versioita on muun muassa nähty vuosien varrella Ferrarin sekä Maseratin kaltaisilta luksusautovalmistajilta. Battista on siis mielenkiintoinen tapaus Pininfarinan omana mallina. Auton huikeasta suorituskyvystä yhtiö saa tietenkin kiittää ennen kaikkea Rimacia, kuten edellä jo mainitsimme. Mainintana vielä, että 150 autosta 50 päätyy Yhdysvaltoihin, 50 Eurooppaan ja loput Lähi-idän sekä Aasian markkinoille.

  • Moottorit: 4
  • Vääntö (nm): 2300
  • 0-100 (km/h): 1,9 sekuntia
  • Huippunopeus (km/h): 350
  • Toimintasäde (km): 450
  • Akkukoko (kWh): 120

Vanda Dendrobium D-1 – 1800 hp

Vanda Dendrobium on ensimmäinen sähkösuperauto Singaporesta, mikä tullaan valmistamaan Iso-Britanniassa. Kehittelytyössä on ollut mukana WAE (Williams Advanced Engineering). Konseptiauto on takavetoinen, eikä moottoreita ole kuin yksi ainut. Tuotantoversioon on tavoitteena mahduttaa moottorit sekä etu- että taka-akseleille. Dendrobium-nimen yhtiö on napannut kasvien maailmasta. Tarkemmin sanottuna inspiraatiota auton muotoiluun on haettu orkideasuvun jäseneltä. Tämä näkyy muun muassa taakse ja ylös avautuvissa ovissa sekä katossa.

  • Moottorit: 1-2
  • Vääntö (nm): 2000
  • 0-96 (km/h): 2,7
  • Huippunopeus (km/h): 320
  • Toimintasäde (km): NA
  • Akkukoko (kWh): NA

DS X E-tense – 1360 hp

DS X E-tense on kerrassaan erikoinen ajoneuvo. Ensinnäkin huomio kiinnittyy ajoneuvon epäsymmetrisyyteen, mikä näkyy selvästi sekä edessä että takana. Muun muassa keulan grilli on pääosin keskilinjan vasemmalla puolella. Erikoisuudet eivät lopu siihen, nimittäin DS on pyrkinyt myös hävittämään perinteiset ajovalot kokonaisuudessaan, tai paremminkin sulattamaan ne auton korin muotoiluratkaisuihin. Kolmipaikkainen ajoneuvo on myös katettu vain kahden matkustajan puolella samalla kuin kuljettaja saa nauttia avoautoilusta. Tiedot teknisestä suorituskyvystä ovat niukat, eikä sinänsä ihme, sillä kyseessä on ennen kaikkea visionäärinen tutkielma tulevaisuuden muotoiluratkaisuista.

  • Moottorit: 2
  • Vääntö (nm): NA
  • 0-100 (km/h): NA
  • Huippunopeus (km/h): NA
  • Toimintasäde (km): NA
  • Akkukoko (kWh): NA

NIO EP9 – 1340 hp

NIO EP9 kohautti automaailmaa toukokuussa 2017 rikkomalla rataennätyksen legendaarisella Nürburgringillä. Sen jälkeen kiinalainen yhtiö on pysytellyt kiireisenä ensimmäisen massatuotantomallinsa äärellä (ES8), minkä suhteen yhtiö tähtää maailmanlaajuisille markkinoille. Myös EP9:n ovat saaneet omakseen muutamat onnekkaat 1,2 miljoonan dollarin hintaan. EP9:n tuotantoerä on ilmoitetusti rajoitettu alle kahteenkymmeneen autoon.

  • Moottorit: 4
  • Vääntö (nm): 1480
  • 0-100 (km/h): 2,7
  • Huippunopeus (km/h): 313
  • Toimintasäde (km): 427
  • Akkukoko (kWh): NA

Toroidion IMW – 1340 hp

Emme tietenkään voi unohtaa kotimaista Toroidionia, mikä ylittää jutun muiden autojen tavoin tuhannen hevosvoiman rajan leikitellen. Mielenkiintoista suomalaisen yhtiön konseptiautossa on se, että voimansiirto toimii matalalla (lue: turvallisella) 48 voltin jännitteellä. Muita teknisiä tietoja on toistaiseksi ollut saatavilla niukasti. Tekniikan Maailma raportoi viime vuonna, että auto on valmiina tuotantoon, ja että ostajia olisi odottamassa runsaslukuinen määrä muun muassa Kiinassa. Ensimmäisessä vaiheessa puhuttaisiin alle 75 yksikön vuosituotannosta.

  • Moottorit: 4
  • Vääntö (nm): NA
  • 0-100 (km/h): NA
  • Huippunopeus (km/h): NA
  • Toimintasäde (km): NA
  • Akkukoko (kWh): NA

KUVAT: BIGSTOCK/RIMAC/PININFARINA/DS/NIO/VANDA/TOROIDION

Tägit

Jätä kommentti

Your email address will not be published. Required fields are marked *