Tarkalleen ottaen Audi-yhtiön ja sen työntekijöiden välinen sopimus vähentää 9500 työpaikkaa perinteiseltä puolelta samalla kuin sähköautot työllistävät 2000 henkilöä lisää. Muutos on linjassa Saksan suurimman ammattiliiton IG Metall:n teettämän tutkimuksen kanssa, minkä tuloksissa todettiin, ettei sähköautojen valmistaminen vaadi polttomoottoriautojen valmistamisen tasoista ihmistyövoimaa.
tuloksissa todettiin, ettei sähköautojen valmistaminen vaadi polttomoottoriautojen valmistamisen tasoista ihmistyövoimaa
IG Metall:n tilasi tutkimuksen viime vuonna, eli se on edelleen suhteellisen tuore ja onnistuu kertomaan paljon siitä, mihin suuntaan autoteollisuus on kehittymässä. Trendi on sen suuntainen, että työpaikat tulevat autotehtailla vähenemään. Asiaan vaikuttaa muun muassa tiettyjen prosessien yksinkertaistuminen, kuten moottorien kokoaminen. Sähkömoottorissa on reilusti vähemmän liikkuvia osia polttomoottoreihin verrattuna. Lisäksi harvat autovalmistajat rakentavat omia akustojaan, mitkä muodostavat merkittävän osan sähköauton kokoonpanosta.

Audi vähentää työpaikat vuoteen 2025 mennessä, ja monille sen on luvattu tarkoittavan sopivaa varhaiseläketarjousta. Sähköautojen puolella uusia työpaikkoja tulee menemään runsaasti varsinaisen kokoonpanotoiminnan lisäksi digitaaliosaajille. Tulevaisuuden autot pyritään näkemään kasvavassa määrin perinteisiä ajoneuvoja suurempina hyötyvälineinä. Etenkin innovaatiot autonomisen autoilun kentällä auttavat lähestymään kasvavalla vauhdilla sitä päivää, kun auto voi olla jollekin työpaikka tai vaikkapa viihdekeskus.