Sähköautoilija
SUOSITUT
  • TESLA
  • AUDI
  • BMW
  • MB
  • VW
  • VOLVO
Ei tuloksia
Näe kaikki haut
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT
OLE YHTEYDESSÄ
Sähköautoilija
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT
Ei tuloksia
Näe kaikki haut
Sähköautoilija

6 sähköautoa yli tuhannella hevosvoimalla

Suomalainen Toroidion IMV mukana listalla.

01/05/2019
Ryhmät VERTAILUT
0
pininfarina battista sähköauto
Jaa FacebookissaJaa Twitterissä

Sähköautojen kentällä ollaan ehditty jo tottua häkellyttäviin suoritusarvoihin, eikä ihme siinä mielessä, että on jo useita autoja, mitkä liikkuvat eteenpäin neljän eri moottorin voimalla. Tässä muutamia superautoja, mistä hevosvoimat eivät lopu kesken. Esitellyistä autoista ainakin Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Vanda Dendrobium sekä NIO EP9 nähdään jatkossa (rajoitetussa) tuotannossa.

Rimac Automobili C_Two – 1914 hp

Kroatialainen Rimac on ehtinyt nautiskella huomiosta sähköautojen näyttämöllä jo lähes vuosikymmenen verran, eikä syyttä, sillä jo vuonna 2011 esitelty Concept One -täyssähköauto oli siihen aikaan jotakin ennen näkemätöntä. Vuonna 2018 esitelty C_Two vahvisti Rimacin asemaa sähkösuperautojen kentällä entisestään, mistä kertoo muun muassa rahakas yhteistyösopimus Porschen kanssa. Rimac on ehtinyt työskennellä viime vuosina muun muassa myös Aston Martinin, Koenigseggin sekä Pininfarinan kanssa. Etenkin Pininfarina Battistassa on runsaasti Rimacin teknologiaa.

  • Moottorit: 4
  • Vääntö (nm): 2300
  • 0-100 (km/h): 1,85 sekuntia
  • Huippunopeus (km/h): 415
  • Toimintasäde (km): 647
  • Akkukoko (kWh): 120

Pininfarina Battista – 1900 hp

Pininfarina Battista saattaa hyvinkin olla uusi lempiautomme. Autoa tullaan valmistamaan 150 kappaletta ja hintalappu asettuu pöyristyttävään 2,6 miljoonaan dollariin. Pininfarina on perinteisesti tunnettu muille yhtiöille tekemästään korimuotoilusta sekä yleisemmästä suunnittelutyöstä. Pininfarina-versioita on muun muassa nähty vuosien varrella Ferrarin sekä Maseratin kaltaisilta luksusautovalmistajilta. Battista on siis mielenkiintoinen tapaus Pininfarinan omana mallina. Auton huikeasta suorituskyvystä yhtiö saa tietenkin kiittää ennen kaikkea Rimacia, kuten edellä jo mainitsimme. Mainintana vielä, että 150 autosta 50 päätyy Yhdysvaltoihin, 50 Eurooppaan ja loput Lähi-idän sekä Aasian markkinoille.

  • Moottorit: 4
  • Vääntö (nm): 2300
  • 0-100 (km/h): 1,9 sekuntia
  • Huippunopeus (km/h): 350
  • Toimintasäde (km): 450
  • Akkukoko (kWh): 120

Vanda Dendrobium D-1 – 1800 hp

Vanda Dendrobium on ensimmäinen sähkösuperauto Singaporesta, mikä tullaan valmistamaan Iso-Britanniassa. Kehittelytyössä on ollut mukana WAE (Williams Advanced Engineering). Konseptiauto on takavetoinen, eikä moottoreita ole kuin yksi ainut. Tuotantoversioon on tavoitteena mahduttaa moottorit sekä etu- että taka-akseleille. Dendrobium-nimen yhtiö on napannut kasvien maailmasta. Tarkemmin sanottuna inspiraatiota auton muotoiluun on haettu orkideasuvun jäseneltä. Tämä näkyy muun muassa taakse ja ylös avautuvissa ovissa sekä katossa.

  • Moottorit: 1-2
  • Vääntö (nm): 2000
  • 0-96 (km/h): 2,7
  • Huippunopeus (km/h): 320
  • Toimintasäde (km): NA
  • Akkukoko (kWh): NA

DS X E-tense – 1360 hp

DS X E-tense on kerrassaan erikoinen ajoneuvo. Ensinnäkin huomio kiinnittyy ajoneuvon epäsymmetrisyyteen, mikä näkyy selvästi sekä edessä että takana. Muun muassa keulan grilli on pääosin keskilinjan vasemmalla puolella. Erikoisuudet eivät lopu siihen, nimittäin DS on pyrkinyt myös hävittämään perinteiset ajovalot kokonaisuudessaan, tai paremminkin sulattamaan ne auton korin muotoiluratkaisuihin. Kolmipaikkainen ajoneuvo on myös katettu vain kahden matkustajan puolella samalla kuin kuljettaja saa nauttia avoautoilusta. Tiedot teknisestä suorituskyvystä ovat niukat, eikä sinänsä ihme, sillä kyseessä on ennen kaikkea visionäärinen tutkielma tulevaisuuden muotoiluratkaisuista.

  • Moottorit: 2
  • Vääntö (nm): NA
  • 0-100 (km/h): NA
  • Huippunopeus (km/h): NA
  • Toimintasäde (km): NA
  • Akkukoko (kWh): NA

NIO EP9 – 1340 hp

NIO EP9 kohautti automaailmaa toukokuussa 2017 rikkomalla rataennätyksen legendaarisella Nürburgringillä. Sen jälkeen kiinalainen yhtiö on pysytellyt kiireisenä ensimmäisen massatuotantomallinsa äärellä (ES8), minkä suhteen yhtiö tähtää maailmanlaajuisille markkinoille. Myös EP9:n ovat saaneet omakseen muutamat onnekkaat 1,2 miljoonan dollarin hintaan. EP9:n tuotantoerä on ilmoitetusti rajoitettu alle kahteenkymmeneen autoon.

  • Moottorit: 4
  • Vääntö (nm): 1480
  • 0-100 (km/h): 2,7
  • Huippunopeus (km/h): 313
  • Toimintasäde (km): 427
  • Akkukoko (kWh): NA

Toroidion IMW – 1340 hp

Emme tietenkään voi unohtaa kotimaista Toroidionia, mikä ylittää jutun muiden autojen tavoin tuhannen hevosvoiman rajan leikitellen. Mielenkiintoista suomalaisen yhtiön konseptiautossa on se, että voimansiirto toimii matalalla (lue: turvallisella) 48 voltin jännitteellä. Muita teknisiä tietoja on toistaiseksi ollut saatavilla niukasti. Tekniikan Maailma raportoi viime vuonna, että auto on valmiina tuotantoon, ja että ostajia olisi odottamassa runsaslukuinen määrä muun muassa Kiinassa. Ensimmäisessä vaiheessa puhuttaisiin alle 75 yksikön vuosituotannosta.

  • Moottorit: 4
  • Vääntö (nm): NA
  • 0-100 (km/h): NA
  • Huippunopeus (km/h): NA
  • Toimintasäde (km): NA
  • Akkukoko (kWh): NA

 

Jaa7Twiittaa4Lähetä

Läheiset Artikkelit

nio es8 katumaasturi edestä
AUTOYHTIÖT

Kiinalaisyhtiö NIO vaikeuksissa vakuuttavista näytöistä huolimatta

28/10/2019
Hevosvoimasotaa sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä
TEKNOLOGIA

Hevosvoimasotaa sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä

18/10/2019
Pininfarina Battista ei jää yhtiön ainoaksi sähköautoksi

Pininfarina Battista ei jää yhtiön ainoaksi sähköautoksi

16/10/2019
nio es8 sähköainen katumaasturi
SÄHKÖAUTOT

NIO ES8 katumaasturi nähty Norjassa ensimmäistä kertaa

04/04/2019
Pininfarina Battistan tavoite on nousta Italian superautoksi numero yksi
SUPERAUTOT

Pininfarina Battistan tavoite on nousta Italian superautoksi numero yksi

20/03/2019

Avainsanat

ASTONMARTIN AUDI BENTLEY BMW BUGATTI BYTON CHEVROLET DRAKO DS FERRARI FIAT FORD GEELY HONDA HYUNDAI JAGUAR KARMA KIA LAGONDA LAMBORGHINI LEXUS LOTUS MB MCLAREN MINI MITSUBISHI NEURON NIO NISSAN OPEL PEUGEOT PIECH PININFARINA POLESTAR PORSCHE RIMAC RIVIAN SEAT SKODA TESLA TOROIDION TOYOTA VANDA VOLVO VW

SUOSITELLAAN

Cybertalo suojelee ydinlaskeumalta ja zombien vallankumoukselta

Cybertalo suojelee ydinlaskeumalta ja zombien vallankumoukselta

27/12/2019
Renault K-ZE tullaan näkemään myös Euroopassa

Renault K-ZE tullaan näkemään myös Euroopassa

28/10/2019
Jaguar E-Type Zero -täyssähköautoa ei nähdäkään tuotannossa

Jaguar E-Type Zero -täyssähköautoa ei nähdäkään tuotannossa

02/12/2019
BMW i4 sähköauto

BMW:n sähköinen tulevaisuus: esittelyssä kaikki täyssähköautot

26/04/2019
Oletko nähnyt itseohjautuvaa autoa liikenteessä? Tältä se näyttää ratin takaa

Oletko nähnyt itseohjautuvaa autoa liikenteessä? Tältä se näyttää ratin takaa

30/04/2019
Tesla Cybertruck on viimein julkistettu, eikä sen näkemisen jälkeen ole paluuta vanhaan

Tesla Cybertruckin ikkunan hajoaminen puhututtaa monia

23/11/2019

  • TIETOSUOJA
  • KÄYTTÖEHDOT

SÄHKÖAUTOILIJA
Tärkeimmät uutiset sähköautoista ja aihepiiriin liittyvistä teemoista.
© Sähköautoilija 2020. Kaikki oikeudet pidätetty.

Ei tuloksia
Näe kaikki haut
  • HYBRIDIT
  • SÄHKÖAUTOT
  • TEKNOLOGIA
  • TIETOISKUT
  • VIDEOT

© 2020 Sähköautoilija

Sivustollamme käytetään evästeitä. Jatkamalla eteenpäin hyväksyt niiden käytön.