Golfin keskeisestä asemasta Volkswagenin portfoliossa kertoo runsaasti se, minkälaiseksi audiovisuaaliseksi spektaakkeliksi uuden sukupolven Golf Mk8:n julkistustilaisuus paisui. Auton paljastamiseen haettiin muun muassa vauhtia tyylikkäistä promovideoista sekä nuorten ihmisten tanssikoreografioista. Lavalla nähtiin myös jokainen edellisen sukupolven Golf ennen mallisarjan tuoreimman version esittelyä. Autoyhtiö halusi tehdä sen selväksi, että Golf-mallilla on pitkät perinteet, eikä se ole jäämässä taka-alalle pitkään aikaan.
Volkswagen Golfeja on myyty yli neljän vuosikymmenen aikana 35 miljoonaa kappaletta. Vaikuttaisi siis varmalta asialta, että 8. sukupolven Golf jatkaa myyntitilastojen kasvattamista edellisten versioiden tapaan ilman julkistamistapahtuman kaltaista sirkusta. Laajemmasta näkökulmasta katseltuna uuden Golfin lanseeraaminen markkinoille suuren positiivisen energian saattelemana tekee kuitenkin järkeä, nimittäin muussa tapauksessa se olisi vaarassa jäädä täyssähköisen Volkswagen ID.3:n varjoon.
Volkswagen on varmuudella joutunut tasapainoilemaan design-ratkaisuissaan kahden hatchbackin välillä. Ihanteellisessa tilanteessa molemmille autoille löytyy oma asiakaskuntansa, jottei ensimmäinen vie potentiaalisia ostajia toiselta. Tulevaisuus näyttää, kuinka hyvin asiassa on onnistuttu. Tässä vaiheessa voidaan sanoa, että vähintään Volkswagen on onnistunut antamaan sekä Mk8 Golfille että ID.3:lle omat persoonalliset ilmeensä.
ID.3 on selityksenä myös sille, ettei Golfista tulla näkemään jatkossa täyssähköistä versiota. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Mk8 Golfia olisi sähköistetty ollenkaan
ID.3 on selityksenä myös sille, ettei Golfista tulla näkemään jatkossa täyssähköistä versiota. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Mk8 Golfia olisi sähköistetty ollenkaan. Voimalinja perustuu polttomoottoriin, mutta muuntuu peräti kahdeksaan eri versioon. Vaihtoehtoihin lukeutuu sekä kevythybridi (eTSI) että lataushybridiversioita (eHybrid).
Voimalinja perustuu polttomoottoriin, mutta muuntuu peräti kahdeksaan eri versioon. Vaihtoehtoihin lukeutuu sekä kevythybridi (eTSI) että lataushybridiversioita (eHybrid)
Valikoima laajenee vielä siten, että (48 voltin) kevythybriditeknologia on saatavilla kolmessa eri mallissa: 1,0 TSI 81 kW, 1,5 TSI 96 kW ja 1,5 TSI 110 kW. Lataushybriditeknologian saa kahteen malliin: 1,4 TSI 150 kW ja 1,4 TSI 180 kW. 13 kWh:n akusto kantaa noin 65 kilometrin verran pelkällä sähköllä (WLTP-sykli). Volkswagen ei ole toistaiseksi paljastanut kaikkia teknisiä tietoja etenkin tulevaisuudessa julkistettavista korkeasuorituskykyisemmistä Golf-versioista.
Kuvat: VW